Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Sofi M, Salimi L, Hosseini Tabaghdehi L. Dimensions of Professional Ethics Curriculum with Mentoring Approach in Golestan University of Medical Sciences. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8594-fa.html
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، s.ladan@yahoo.com
چکیده: (549 مشاهده)
زمینه و هدف: در دنیای امروز، اخلاق حرفهای در حوزه علوم پزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش حرفهای شناخته میشود. با توجه به اهمیت تربیت متخصصانی با مهارتهای حرفهای و اخلاقی در این حوزه، استفاده از رویکردهای نوین همچون منتورینگ برای تقویت ابعاد مختلف برنامه درسی اخلاق حرفهای در دانشگاهها ضروری است. از این رو هدف این مطالعه ابعاد برنامه درسی اخلاق حرفهای با رویکرد منتورینگ در دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود.
روش کار: روش مطالعه آمیخته (کیفی-کمی) بود که جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 20 نفر از متخصصان، خبرگان و اساتید دانشگاهی بود که تحلیل مضمون با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 نفر از متخصصان دانشگاهی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به تعداد 305 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 170 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته دارای 128 سوال بود.
یافتهها: نتایج نشان که ابعاد برنامه درسی اخلاق حرفهای با رویکرد منتورینگ شامل آموزشی، منتورینگ، توسعه مهارتها، آموزش عملی، فرهنگ سازی و ارتباط با جامعه، فناوری و محتوای خارجی، انعطاف پذیری و انگیزش، مسئولیت پذیری و مشارکت و تعامل میباشد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان نمود که این ابعاد مختلف برنامه درسی اخلاق حرفهای با رویکرد منتورینگ، از طریق تأکید بر آموزش نظری و عملی، ارتقاء مهارتهای اخلاقی، ایجاد انگیزه و مسئولیتپذیری در دانشجویان، و استفاده از فناوریهای نوین، میتواند زمینهساز تربیت نسل جدیدی از متخصصان پزشکی با مسئولیتپذیری حرفهای و اخلاقمداری بالا باشد. این فرآیند نه تنها برای خود دانشجویان بلکه برای ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی جامعه نیز اثرات مثبتی خواهد داشت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی