جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.093
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallah M, Khatir Pasha K, Yousefi Saeed Abadi R. The Effect of Professors' Professional Abilities on Students' Self-Efficacy and Competence with the Mediating Role of Citizenship Education in Mazandaran University. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8182-fa.html
فلاح مسعود، خطیر پاشا کیومرث، یوسفی سعیدآبادی رضا. تأثیر قابلیت‌های حرفه‌ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان با نقش میانجی تربیت شهروندی در دانشگاه مازندران. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8182-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده:   (394 مشاهده)
زمینه و هدف: شایستگی‌های شهروندی یکی از ضروریات مهم در جامعه پیچیده امروزی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر قابلیت‌های حرفه­ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان با نقش میانجی تربیت شهروندی در دانشگاه مازندران بود.
روش کار: روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل اساتید هیات علمی و مدعو و مدیران گروه دانشگاه مازندران بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شد و در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان اداری دانشگاه مازندران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفرتعیین شد. ابزار اندازه­گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که که عناصر و مولفه‌ها و زیر مولفه‌های قابلیت‌های حرفه‌ای استادان با نقش میانجی تربیت شهروندی با مقدار t، 13/29 نشان دادند؛ قابلیت های حرفه­ای استادان بر خودکارآمدی با نقش میانجی تربیت شهروندی تاثیر مثبت و معنی­داری دارد. همچنین مقدار t، 11/12 بیان نمود که قابلیت­های حرفه­ای استادان بر شایستگی شهروندی با نقش میانجی تربیت شهروندی تاثیر مثبت و معنی­داری دارد و نیز شاخص­ نیکویی برازش مدل تایید گردید. 
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان اذعان داشت که قابلیت­های حرفه‌ای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان با نقش میانجی تربیت شهروندی در دانشگاه مازندران نقش بسزایی دارد.
متن کامل [PDF 655 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb