Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.093
Clinical trials code: 01
Fallah M, Khatir Pasha K, Yousefi Saeed Abadi R. The Effect of Professors' Professional Abilities on Students' Self-Efficacy and Competence with the Mediating Role of Citizenship Education in Mazandaran University. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8182-fa.html
فلاح مسعود، خطیر پاشا کیومرث، یوسفی سعیدآبادی رضا. تأثیر قابلیتهای حرفهای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان با نقش میانجی تربیت شهروندی در دانشگاه مازندران. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8182-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده: (394 مشاهده)
زمینه و هدف: شایستگیهای شهروندی یکی از ضروریات مهم در جامعه پیچیده امروزی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر قابلیتهای حرفهای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان با نقش میانجی تربیت شهروندی در دانشگاه مازندران بود.
روش کار: روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل اساتید هیات علمی و مدعو و مدیران گروه دانشگاه مازندران بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شد و در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان اداری دانشگاه مازندران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفرتعیین شد. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که که عناصر و مولفهها و زیر مولفههای قابلیتهای حرفهای استادان با نقش میانجی تربیت شهروندی با مقدار t، 13/29 نشان دادند؛ قابلیت های حرفهای استادان بر خودکارآمدی با نقش میانجی تربیت شهروندی تاثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین مقدار t، 11/12 بیان نمود که قابلیتهای حرفهای استادان بر شایستگی شهروندی با نقش میانجی تربیت شهروندی تاثیر مثبت و معنیداری دارد و نیز شاخص نیکویی برازش مدل تایید گردید.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان اذعان داشت که قابلیتهای حرفهای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان با نقش میانجی تربیت شهروندی در دانشگاه مازندران نقش بسزایی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی