جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.SRB.REC.1400.154
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.154
Clinical trials code: IR.IAU.SRB.REC.1400.154


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadat R, Dortaj F, Ghaemi F, Nasrollahi B. Evaluation of the Effectiveness of Greentherapy on Discretion and Executive Functions in Hyperactive Children. RJMS 2025; 32 (1) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7873-fa.html
سعادت راضیه، درتاج فریبرز، قائمی فاطمه، نصراللهی بیتا. بررسی اثر بخشی درمان سبز بر قدرت تصمیم‌گیری و عملکرد اجرایی در کودکان بیش فعال 9-7 سال. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7873-fa.html


استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، f_dortaj@yahoo.com
چکیده:   (294 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کمبود توجه بیش فعالی، یکی از اختلال‌های بسیار شایع است. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی اثربخشی درمان سبز بر قدرت تصمیم‌گیری و عملکرد اجرایی در کودکان بیش فعال بود.
روش­ کار: برای انجام تحقیق نیمه تجربی و کاربردی حاضر که با طرح پیش آزمون، پس آزمون و به صورت میدانی انجام شد. از بین دانش­آموزان بیش فعال 9-7 ساله ساکن شهر تهران در سال تحصیلی 401-1400 بر اساس اهداف مطالعه 31 کودک که با آزمون کانرز بیش فعالی در آن‌ها تشخیص داده شد به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. سپس توسط آزمون شناختی کن تب مورد ارزیابی قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش تحت آموزش قرار گرفتند. کودکان نیز مداخله را به مدت 9 جلسه 60 دقیقه‌ای (2 جلسه در هفته) دریافت کردند. نهایتاً داده‌ها با استفاده از تحلیل مانکووا تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش درمان سبز بر قدرت تصمیم­گیری و عملکرد اجرایی تأثیر معناداری دارد. درمان سبز مبتنی بر فرزندپروری و همراهی والدین بود.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج توصیه می‌شود جهت بهبود قدرت تصمیم­گیری و عملکرد اجرایی کودکان بیش فعال از درمان سبز زیر نظر متخصص استفاده شود.
متن کامل [PDF 628 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb