Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1401.036
Clinical trials code: 01
Fereidooni M, Sohrabi Shegefti N, Barzegar M, Khayyer M. Examining the Role of Goal Setting and Cognitive Distortions in Predicting Students' Future Prospects. RJMS 2024; 31 (1) :1-9
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7846-fa.html
فریدونی معصومه، سهرابی شگفتی نادره، برزگر مجید، خیّر محمد. بررسی نقش هدفگزینی و تحریفهای شناختی در پیشبینی دورنمای آیندۀ دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7846-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، n.sohrabi.sh@gmail.com
چکیده: (228 مشاهده)
زمینه و هدف: هدفگزینی و تحریفهای شناختی نقش مهم در آینده و دورنمای زندگی افراد جامعه دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تنظیم شناختی هیجان، هدفگزینی و تحریفهای شناختی در پیشبینی دورنمای آیندۀ دانشآموزان بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستانهای شهر شیراز بودند که 10865 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چهار پرسشنامه استاندارد دورنمای آینده؛ تحریفهای شناختی؛ هدفگزینی تحصیلی؛ و تنظیم شناختی هیجان بود. دادهها با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تنها دو متغیر بلاتکلیفی در جهتگیری هدف و تحریفهای شناختی به طور معنیداری دورنمای آینده را تحتتأثیر قرار میدهند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان کرد که بررسی رابطهی بین متغیرهای مهم شناختی و روانشناختی مانند تنظیم شناختی هیجان؛ تحریفهای شناختی و هدفگزینی با دورنمای آینده میتواند به برنامهریزان و سیاستگذاران در طراحی و اجرای سیاستها و راهبردهای ارتقاء سرمایه انسانی کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی