جلد 28، شماره 11 - ( 11-1400 )                   جلد 28 شماره 11 صفحات 107-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siahiatabaki A M. Psychopathology of Virtual Education in the Corona Era at Farhangian University. RJMS 2022; 28 (11) :99-107
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8226-fa.html
سیاهی اتابکی علی محمد. آسیب شناسی روانی آموزش مجازی در دوران کرونا در دانشگاه فرهنگیان. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (11) :99-107

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8226-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران ، Alimohammadatabaki@gmail.com
چکیده:   (700 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش مجازی بخش مهمی از آموزش دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است که آسیب­های روانی آن در دوران شیوع بیماری کووید-19 تاکنون بررسی نشد. لذا هدف این پژوهش با هدف آسیب شناسی آموزش مجازی در دوران کرونا در دانشگاه فرهنگیان در سال 1399-1400 انجام گرفته بود.
روش کار: جامعه آماری در این پژوهش اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز و نمونه­گیری به روش هدفمند بود. برای جمع­آوری داده از دو نوع ابزار استفاده شد. به منظور شناسایی اولیه نقاط قوت، ضعف، چالش­ها و فرصت­ها بر اساس دیدگاه دانشجویان و اساتید از مصاحبه نیمه­ساختار یافته و به منظور اولویت­بندی نقاط قوت، ضعف، چالش­ها و فرصت­ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاد شده. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست امده از مصاحبه­ها از طریق کدگذاری موضوعی و تدوین استراتژی نهایی با استفاده از فنون دلفی فازی و نرم افزار FANP صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نقاط ضعف آموزش مجازی عبارتند از آماده نبودن زیر ساخت­های لازم و سرعت پایین اینترنت، عدم توجه دانشجویان و اساتید به تشکیل به موقع کلاس­ها  و عدم امکان برگزاری دروس عملی در فضای مجازی و نقاط قوت آن افزایش بی­سابقه دانش مجازی دانشجویان و اساتید و آشنایی آن­ها با نرم افزارهای متنوع آموزشی و فرصت­ها عبارت بودند از برابری آموزشی، استفاده حدکثری از زمان کلاس و ساخته شدن فیلم ­ها و نرم افزارهای آموزشی جدید و تهدید ها عبارتند از  عدم ارتباط عاطفی بین دانشجویان با یکدیگر و با اساتید، نگرانی و استرس دانشجویان از نتایج پایان ترم و عدم نظارت بر روش اجرای صحیح طرحهای آموزشی.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می­توان گفت که مسئولین و دست­اندرکاران دانشگاه­ها باید توجه ویژه­ای به بهبود زیرساخت­های لازم توسعه فضای مجازی در مجامع علمی داشته باشند.
متن کامل [PDF 1320 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb