Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران ، Alimohammadatabaki@gmail.com
چکیده: (700 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش مجازی بخش مهمی از آموزش دانشگاهها را به خود اختصاص داده است که آسیبهای روانی آن در دوران شیوع بیماری کووید-19 تاکنون بررسی نشد. لذا هدف این پژوهش با هدف آسیب شناسی آموزش مجازی در دوران کرونا در دانشگاه فرهنگیان در سال 1399-1400 انجام گرفته بود.
روش کار: جامعه آماری در این پژوهش اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز و نمونهگیری به روش هدفمند بود. برای جمعآوری داده از دو نوع ابزار استفاده شد. به منظور شناسایی اولیه نقاط قوت، ضعف، چالشها و فرصتها بر اساس دیدگاه دانشجویان و اساتید از مصاحبه نیمهساختار یافته و به منظور اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، چالشها و فرصتها از پرسشنامه محقق ساخته استفاد شده. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست امده از مصاحبهها از طریق کدگذاری موضوعی و تدوین استراتژی نهایی با استفاده از فنون دلفی فازی و نرم افزار FANP صورت گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نقاط ضعف آموزش مجازی عبارتند از آماده نبودن زیر ساختهای لازم و سرعت پایین اینترنت، عدم توجه دانشجویان و اساتید به تشکیل به موقع کلاسها و عدم امکان برگزاری دروس عملی در فضای مجازی و نقاط قوت آن افزایش بیسابقه دانش مجازی دانشجویان و اساتید و آشنایی آنها با نرم افزارهای متنوع آموزشی و فرصتها عبارت بودند از برابری آموزشی، استفاده حدکثری از زمان کلاس و ساخته شدن فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی جدید و تهدید ها عبارتند از عدم ارتباط عاطفی بین دانشجویان با یکدیگر و با اساتید، نگرانی و استرس دانشجویان از نتایج پایان ترم و عدم نظارت بر روش اجرای صحیح طرحهای آموزشی.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که مسئولین و دستاندرکاران دانشگاهها باید توجه ویژهای به بهبود زیرساختهای لازم توسعه فضای مجازی در مجامع علمی داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی