Research code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Clinical trials code: .
Zargani J, Ghaseminezhad Dehkordi A, Shabaninia M, Alam Z. Identifying Indicators of Physical Literacy during the Outbreak of the Corona Virus and Investigating the Development of Physical Literacy of Students. RJMS 2022; 29 (10) :222-232
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7760-fa.html
زرگانی جواد، قاسمی نژاد دهکردی آتوسا، شعبانی نیا میثم، علم زهرا. شناسایی شاخصهای سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا و بررسی توسعه یافتگی سواد بدنی دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :222-232
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7760-fa.html
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران ، jawadzargani4@gmail.com
چکیده: (942 مشاهده)
زمینه و هدف: اصطلاح سواد بدنی به انگیزه، اعتماد، توان بدنی، سطح دانش و ادراکی اطلاق میشود، که افراد به دنبال توسعه آن در طول زندگی خود، به منظور حفظ فعالیت بدنی در سطح مناسب هستند. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای علی سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا و بررسی توسعه یافتگی سواد بدنی دانش آموزان کشور بود.
روش کار: این پژوهش از نوع آمیخته کیفی- کمی بود. جامعهی آماری این پژوهش اساتید عضو هیات علمی در
رشتههای مدیریت ورزشی، رشد و یادگیری حرکتی و روان شناسی بودند که نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و با 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز جامعهی آماری دبیران ورزش بودند که معیار ورود به پژوهش داشتن مدرک کارشناسی ارشد و سابقهی کار حداقل پنج سال بود.
یافتهها: نتایج کدگذاری کیفی 38 کد باز، 6 کد محوری و 3 کد گزینشی بود. نتیجهی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد مولفهی محیطی مهمترین عامل و به ترتیب مولفهی ساختاری، مولفهی نرمافزاری، مولفهی مدیریتی، امکانات سخت افزاری و عوامل فردی به منظور سواد بدنی بود.
نتیجهگیری: نتیجهی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد مولفهی محیطی مهمترین عامل و مولفهی فردی کم اهمیتترین عامل بودند که به منظور توسعهی سواد بدنی در دوران کرونا شناخته شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی ورزش