Research code: IR.IAU.KH.REC.1398.006
Ethics code: IR.IAU.B.REC.1401.003
Clinical trials code: IR.IAU.KH.REC.1398.006
Ashkbous S, Daraei M, Pourhosseini E. Analysis of Organizational Culture Components in Medical Universities: Presenting A Conceptual Model Using the Delphi Technique. RJMS 2023; 30 (2) :61-74
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6937-fa.html
اشکبوس سمیرا، دارایی مهری، پورحسینی ابراهیم. واکاوی مولفههای فرهنگ سازمانی در دانشگاههای علوم پزشکی: ارایه یک مدل مفهومی با استفاده از تکنیک دلفی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (2) :61-74
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6937-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران ، mehry_daraei@yahoo.com
چکیده: (2182 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر واکاوی مولفههای فرهنگ سازمانی در دانشگاه های علوم پزشکی و ارایه یک مدل مفهومی با استفاده از تکنیک دلفی بود.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد که با استفاده از رویکرد کیفی در دو مرحله مطالعه اسناد کتابخانهای و اجرای روش دلفی انجام شد. در مرحله اول با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش، کدهای مربوط به فرهنگ سازمانی احصاء شده و سپس با طرح یک سوال باز پاسخ از خبرگان خواسته شد تا در مورد مولفههای فرهنگ سازمانی نظرات خود را ابراز نمایند. در مرحله بعد با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته بسته پاسخ 54 سوالی که با استفاده از مقیاس پنج درجهای لیکرت طراحی شده بود، نظرات اعضاء خبرگان اخذ شد. در پایان هر مرحله، دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و شاخصهای روایی (CVR) و آلفای کرونباخ تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشانگر 8 مولفه اصلی و 54 مولفه فرعی به عنوان مولفههای فرهنگ سازمانی در دانشگاههای علوم پزشکی میباشند، که بر اساس میزان اعتبار عبارتند از: مسئولیت مشترک؛ تیم گرایی؛ نتیجه محوری؛ الگوی ارتباطی مطلوب؛ وفق پذیری؛ حاکمیت و رهبری؛ تاکید بر جزئیات وایده پردازی و خلاقیت فردی.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت توجه به کار تیمی و همکاریهای میان اعضای سازمان استفاده از نظرات و ایدههای افراد در صورتی که با ایجاد احساس مسئولیت در کارمندان بوده که بتوانند خود را با شرایط وفق دهند، در این صورت فرهنگ سازمانی در دانشگاه اجرا شده که این امر در نتیجه همکاریهای اعضای سازمان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی