Research code: مستخرج از رساله
Ethics code: IR.SSRC.REC.1404.006
Clinical trials code: مستخرج از رساله

XML English Abstract Print


دانشگاه الزهرا، انجمن رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ایران ، m.shojaei@alzahra.ac.ir
چکیده:   (260 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر مطالعه بین فرهنگی برای بررسی اثر ۱۶ جلسه تمرینات ریتمیک بر تبحر حرکتی، رشد اجتماعی و عزت نفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی ایران و ترکیه بود. جامعه آماری این تحقیق از میان کودکان ۸ تا ۱۰ ساله در دسترس بود که دارای اختلال هماهنگی رشدی بوده و طی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مدارس شهر تهران (منطقه ۵) و در شهر استانبول مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری مذکور تعداد ۴۰ نفر انتخاب و به روش تصادفی در چهار گروه ۱۰ نفره (دو گروه در شهر تهران و دو گروه در شهر استانبول) تقسیم و به تمرینات ریتمیک پرداختند. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه۲۳ و توسط آزمون تحلیل واریانس سه راهه انجام شد. نتایج این تحقیق نشان داد که انجام تمرینات ریتمیک بر تبحرحرکتی، رشد اجتماعی و عزت نفس این کودکان معنادار بوده است بنابراین نتیجه میگیریم که  انجام تمرینات ریتمیک بر پایه مهارتهای پایه میتواند به عنوان یک روش تمرینی مؤثر، پویا و با جذابیت لازم برای ایجاد انگیزه و رغبت در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی به کار گرفته شود و این نوع تمرینات توانسته است تأثیرات مثبت بیشتری بر بهبود مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس و تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی داشته باشد. همچنین بر اساس یافته های این تحقیق مشخص شد که تفاوت فرهنگی و نوع موسیقی عاملی تاثیرگذار بر عوامل مورد بررسی در این تحقیق نبود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کاردرمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb