جلد 29، شماره 12 - ( 12-1401 )                   جلد 29 شماره 12 صفحات 317-306 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله است
Ethics code: 162596958
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله است

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pezeshgi E, Abedi A, Raeisi Z, Jebel Ameli S. The Development of Mathematical Talent of 4-6 Year Old Children Based on Peyreto's Talent Growth Pyramid. RJMS 2023; 29 (12) :306-317
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8742-fa.html
پزشگی الهام، عابدی احمد، رئیسی زهره، جبل عاملی شیدا. رشد استعداد ریاضی کودکان٦-٤ ساله بر اساس هرم رشد استعداد پیرتو. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (12) :306-317

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8742-fa.html


استاد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (383 مشاهده)
زمینه و هدف: کشف استعدادها در زمان کودکی و تمرکز بر روی آنها برای تربیت افراد متخصص و مستعد یکی از روشهای نوین در جوامع پیشرفته است. کودکان به لحاظ نوع و میزان برخورداری از استعداد با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از انواع استعدادها، استعداد ریاضی است. برای شناسایی صحیح این نوع استعداد و پرورش آن در کودکان، نیاز است تا ابزار مناسب جهت کشف و بازی ها و فعالیت هایی جهت پرورش استعداد ریاضی برای کودکان در سنین قبل از مدرسه تدوین گردد. در این مطالعه، مولفه­های رشد استعداد ریاضی بر اساس هرم رشد استعداد پیرتو برای کودکان ٦-٤ سال کشف و یک بسته آموزشی برای والدین تدوین شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کیفی و روش مورد استفاده برای این تحقیق، روش تحلیل مضمون به روش براون و کلارک(۲۰۰۶) بود.
یافته‌ها: پس از بررسی متون و استخراج کدها و تجزیه و تحلیل آنها، ٢ موضوع شامل کشف استعداد ریاضی و پرورش استعداد ریاضی، انتخاب شدند. کشف استعداد ریاضی شامل ٢٠ تم اصلی و ٣٠ تم فرعی و پرورش استعداد شامل ١٥ تم اصلی و ٧٧ تم فرعی معرفی شدند.
نتیجه‌گیری: رشد استعداد ریاضی بر اساس هرم رشد استعداد پیرتو در کودکان پیش دبستان از مولفه­های کاربردی و اعتبار لازم در جهت کشف ابزار و بازی­های استعداد ریاضی کودکان برخوردار است. با توجه هرچه بیشتر پژوهشگران به موضوع استعدادهای کودک در سنین پیش از دبستان، به امر تدوین برنامه­های آموزشی نوین کمک خواهد کرد. همچنین می­تواند الگویی راهنما، برای والدین در جهت آگاهی بیشتر در نسبت به اهمیت شناسایی و پرورش استعداد ریاضی کودکان باشد. از این رو پیشنهاد می­شود این بسته، برای والدین مربیان آموزشگاه­ها در جهت شناسایی و پرورش استعداد ریاضی کودک مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1187 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb