Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Toupa Ebrahimi S, Shokoohi Rostami L, Mohseni A, Shirincheshmeh B. Investigating the Relationship between the Organizational Citizenship Behavior Component and the Mediating Role of Mental Health on Job Performance in Physical Education Teachers in East Mazandaran. RJMS 2023; 29 (12) :537-546
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8685-fa.html
توپا ابارهیمی سارا، شکوهی رستمی لیلا، محسنی علی، ﺷﻴﺮﻳﻦ چشمه ﺑﻬﺎدر. بررسی رابطه مولفه رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی سلامت روانی بر عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شرق مازندران. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (12) :537-546
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8685-fa.html
دﻛﺘﺮی گروه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ، واﺣﺪآﻳﺖاﻟﻪآﻣﻠﻲ، داﻧﺸگاه آزاداﺳﻼﻣﻲ، آﻣﻞ، اﻳﺮان ، b.shirincheshmeh@yahoo.com
چکیده: (415 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه مولفه رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی سلامت روانی بر عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شرق مازندران میباشد.
روش کار: با توجه به ماهیت پژوهش که به دنبال بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش میباشد، پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شرق استان مازندران که تعداد آن 185 نفر بنا بر استعلام از اداره آموزش و پرورش استان مازندران بوده و در سال 1397 مشغول به کار بودند. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان تعداد 120 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (مردان= 46 نفر، زنان= 74 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد پودساکف و همکاران (1990)، سلامت روانی دیوید گلدبرگ (1972) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) استفاده شده است. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون PLS2 و spss استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان و همچنین رفتار شهروندی سازمانی بر سلامت روانی معلمان و نیز سلامت روانی بر عملکرد شغلی معلمان تأثیر دارد. همچنین سلامت روانی در رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی معلمان نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سلامت روانی در رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی در معلمان نقش میانجی دارد لذا میتوان گفت که سلامت روانی در سازمان یک ابزار حیاتی برای ارتقای عملکرد است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی