جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1402.083
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajhasani Z, Janbozorgi M. Prediction of Anxiety based on Psychological and Spiritual Development and Spiritual Health with the Mediation of Psychological Well-Being in Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8572-fa.html
حاج‌حسنی زهره، جان بزرگی مسعود. پیش‌بینی اضطراب بر اساس تحول روانی معنوی و سلامت معنوی با میانجی‌گری بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8572-fa.html


استاد، گروه روان‌شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران ، janbozorgimasoud01@gmail.com
چکیده:   (109 مشاهده)
زمینه و هدف: ورود به دانشگاه یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در زندگی یک دانشجو است که حالات روحی- روانی در این دوره دستخوش تغییرات می­شود. لذا هدف این پژوهش تعیین میزان رابطه بین تحول روانی معنوی و سلامت معنوی با اضطراب با میانجیگری بهزیستی روان‌شناختی است.
روش ­کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1401-1402، به تعداد 9720 نفر بودند  که 370 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های مقیاس تحول روانی- معنوی، مقیاس سلامت معنوی، فرم کوتاه پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و مقیاس اضطراب کتل را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از رویکرد الگوی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 26 و SmartPls نسخه 3 تحلیل گردیدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد الگوی مطرح شده از برازش خوبی برخوردار است و نتایج الگویابی نشانگر آن است که بین تحول روانی معنوی و سلامت معنوی و اضطراب رابطه‌ای معنادار و منفی وجود دارد. همچنین تحول روانی معنوی و سلامت معنوی از طریق بهزیستی روان‌شناختی بر اضطراب اثرگذار می‌باشند.
نتیجه ­گیری: نتایج مقاله نشان داد که نقش میانجی بهزیستی روان‌شناختی باعث قوی­تر شدن مدل ارائه شده و به‌عبارت‌دیگر تقویت اثر سلامت معنوی و سطح تحول روانی معنوی بر کاهش اضطراب دانشجویان شد. بنابر این تقویت بهزیستی روانشناختی، تحول روانی- معنوی و سلامت معنوی را بهبود بخشیده، بدین ترتیب اضطراب فرد کاهش می­یابد.
 
متن کامل [PDF 640 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb