Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.269
Clinical trials code: 01
Afsharnasab S, Kamalirad E, Jamali G. Developing a Model of Sustainable Organizational Performance with an Emphasis on Unjustified Presence in the Conditions of Viral Crises. RJMS 2024; 31 (1) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8539-fa.html
افشارنسب صدیقه، کمالی راد اسمعیل، جمالی غلامرضا. تدوین الگوی عملکرد سازمانی پایدار با تأکید بر حضور غیر موجه در شرایط بحرانهای ویروسی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8539-fa.html
استادیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه آموزش عالی خرد، بوشهر، ایران ، e.kamalirad@kherad.ac.ir
چکیده: (477 مشاهده)
زمینه و هدف: این تحقیق با هدف ارائه الگویی جهت تحلیل عملکرد سازمانی پایدار با تأکید بر حضور غیر موجه در بحرانهای ویروسی در سازمانهای دولتی، با مشارکت خبرگان، اساتید و کارشناسان سازمانهای دولتی بر اساس رویکرد داده بنیاد انجام گرفته است.
روش کار: این پژوهش در بخش تحلیل کیفی دادههای پژوهش به تحلیل دادههای حاصل از بررسی ادبیات موضوع و مصاحبه نیمه ساختارمند با 11 نفر از خبرگان و اعضا هیئت علمی آگاه به حوزه عملکرد سازمانی پرداخته شد و سپس بر اساس رویکرد داده بنیاد (روش استراوس – کوربین)، طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی، مدلهای کیفی حضوری گرایی و غیبت گرایی در شرایط چندموجی کرونا در سازمانهای دولتی طراحی شدند.
یافتهها: 17 مقوله کلی در قالب مدل پارادیمی حضورگرایی شرایط علی (سازمانی، فردی، محیطی)، پدیده اصلی (رویکرد امتناع، رویکرد نگرشی، رویکرد ریاکارانه)، شرایط زمینه ساز (شرایط سازمانی، شرایط شغلی، شرایط جامعه)، شرایط مداخله گر (عوامل سازمانی، عوامل فردی)، راهبردها (راهبردهای مدیریتی، راهبردهای سازمانی، راهبردهای فرهنگی و اجتماعی) و پیامدها (پیامدهای منفی فردی، پیامدهای منفی سازمانی، پیامدهای مثبت از اعمال راهبردها) شناسایی شدهاند اعتبار مدلهای پیشنهادی با استفاده از نظر خبرگان با استفاده از پرسشنامه دارای طیف 1 تا 9 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج میانگین نمرات و بارهای عاملی برای هر دو مدل حاکی از تأیید اعتبار آنها بوده است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که با آگاهی از پدیده حضور غیر موجه و پیامدهای منفی و مثبت آن بر عملکرد سازمانی پایدار سازمان مورد مطالعه تأثیر معنیداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی