جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مستخرج از رساله
Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.044
Clinical trials code: مستخرج از رساله


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostamabadi M, Manshaee G, Sajjadian I. Investigating the Efficacy of Cognitive-Computer Program on Geometric Thinking (Spatial and Static Reasoning) and Working Memory of 7-12-Year-Old Children with Dyscalculia. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8522-fa.html
رستم آبادی منیر، منشئی غلامرضا، سجادیان ایلناز. بررسی اثر بخشی برنامه شناختی- رایانه‌ای بر تفکر هندسی و حافظه فعال کودکان 12-7 ساله مبتلا به دیسکلکولیا. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8522-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، gh.manshaei@gmail.com
چکیده:   (151 مشاهده)
زمینه و هدف: توانبخشی شناختی برنامه شناختی-رایانه ای کاپیتان لاگ می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تفکر هندسی (استدلال فضایی پویا و استدلال فضایی ایستا) و حافظه فعال کودکان 12-7 ساله مبتلا به دیسکلکولیا مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی توانبخشی شناختی برنامه شناختی-رایانه ای بر تفکر هندسی (شامل استدلال فضایی پویا و ایستا) و حافظه فعال کودکان 12-7 ساله مبتلا به دیسکلکولیا صورت پذیرفت.
 روش کار: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه کلیه کودکان 12-7 ساله مبتلا به اختلال دیسکلکولیا شهر اصفهان در سال 1402-1401 بودند. نمونه‌ها در بخش کمی پژوهش شامل 30 کودک مبتلا به اختلال دیسکلکولیا بود که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه مداخله و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه‌ مداخله آموزش برنامه شناختی - رایانه ای کاپیتان لاگ، 10 جلسه 60 دقیقه ای را در مرکز مشاوره ذهن برتر و کلینیک جامع روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان دریافت نمودند، در حالیکه گروه گواه در انتظار دریافت مداخله بوده و در طول اجرای پژوهش این مداخلات را دریافت نکردند. شایسته یادآوری است که از ابزار مقیاس وکسلر (نسخه پنجم) در این پژوهش استفاده گردید و تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مطالعه توسط نرم افزار SPSS (ویرایش 26) با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نرم افزار شناختی رایانه ای کاپیتان لاگ تنها بر استدلال فضایی ایستا در مرحله پس آزمون و حافظه فعال تاثیر معناداری داشته است (001/0> p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی برنامه شناختی-رایانه ای کاپیتان لاگ می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تفکر هندسی و حافظه فعال کودکان 12-7 ساله مبتلا به دیسکلکولیا مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 706 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb