جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.BUMS.REC.1401.288
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighi Tabar M, Jafar Tabatabaee T S, Jafar Tabatabaee S S, Ghanifar M H. Comparing the Effectiveness of the Jigsaw Teaching Method and the Ganiye Teaching Model on Improving the Components of Social Isolation (Loneliness, Helplessness, Social Despair and Reduced Tolerance) of Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8493-fa.html
حقیقی تبار مهدی، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفر طباطبایی سمانه سادات، غنی فر محمدحسن. مقایسه اثربخشی روش تدریس جیگ‌ساو و الگوی تدریس گانیه بر بهبود مؤلفه‌های انزوای اجتماعی (تنهایی، عجز، یأس اجتماعی و کاهش تحمل) دانش‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8493-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Toktamtabatabaee@yahoo.com
چکیده:   (416 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش­آموزان هر جامعه سرمایه­های بنیادین آن هستند و بقای هر جامعه و وضع آن بیش از هر چیز بر دانش­آموزان آن پایدار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس جیگ­ساو و الگوی تدریس گانیه بر بهبود مولفه­های انزوای اجتماعی (تنهایی،عجز،یاس اجتماعی و کاهش تحمل) بر دانش آموزان  انجام شده است.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه­ی مورد نظر پژوهش حاضر را کلیه  دانش اموزان پسر پایه یازدهم رشته ریاضی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داد. تعداد 90 نفر از دانش­آموزان پسر پایه یازدهم رشته ریاضی بر اساس حجم جامعه و جدول مورگان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه­  انزوای اجتماعی پاسخ دادند. سپس 45 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به‌ طور تصادفی به سه گروه آزمایش (15 نفر روش تدریس جیگ­ساو)، گروه آزمایش دو (15 نفر روش تدریس بر اساس الگوی گانیه) و کنترل (15 نفر) منتسب شدند. گردآوری داده­ها با پرسشنامه انزوای اجتماعی مدرسی یزدی (1393) استفاده شد و تحلیل و آزمون فرضیه‌ها نیز با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و در صورت تفاوت بین گروه­ها آزمون­های پس مقایسه­ای با کمک نرم افزار 22- SPSS مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که  میزان اثربخشی روش تدریس جیگساو و الگوی تدریس گانیه بر مولفه­های انزوای اجتماعی به جز کاهش تحمل، متفاوت است. تفاضل میانگین‌ها نیز نشان می­دهد روش تدریس جیگساو دارای اثربخشی بیشتری می­باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که روش تدریس جیگ­ساو نسبت به الگوی تدریس گانیه روش موثرتری در بهبود مؤلفه­های انزوای اجتماعی (تنهایی، عجز، یأس اجتماعی و کاهش تحمل) دانش­آموزان است.
متن کامل [PDF 1062 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb