Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1402.033
Clinical trials code: 0
Ershadi Manesh S, Ghorbaninejad F. Structural Pattern of Childhood Trauma with Self-Injury Behavior of Adolescents with Borderline Personality Traits Based on Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies. RJMS 2024; 31 (1)
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8453-fa.html
ارشادی منش سودابه، قربانی نژاد فرزانه. الگوی ساختاری ترومای دوران کودکی با رفتار خودجرحی نوجوانان با ویژگیهای شخصیت مرزی بر اساس نقش میانجیگر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8453-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، sue.ershadi@gmail.com
چکیده: (255 مشاهده)
زمینه و هدف: خودجرحی غیر خودکشی به تخریب عمدی بافت بدن بدون قصد خودکشی و برای اهدافی که از نظر اجتماعی تایید نشده است، اشاره دارد. این پژوهش با هدف روابط ساختاری الگوی ساختاری ترومای دوران کودکی با رفتار خودجرحی نوجوانان با ویژگیهای شخصیت مرزی بر اساس نقش میانجیگر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل میدهند. در این مطالعه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 316 دانشآموز از بین 1153 دانشآموز انتخاب شدند.
یافته ها: دادهها با استفاده از پرسشنامه رفتار خودجرحی غیرخودکشی (کلونسکی و گلن، 2009)، ترومای دوران کودکی (برنستاین و همکاران، 2003) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) گردآوری شد. دادهها با روشهای آماری همبستگی پیرسون، مدلیابی ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با دادههاست.
نتیجه گیری: نتایج مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 04/0 درصد از تغییرات مربوط به نظم جویی شناختی هیجانی سازگارانه توسط ترومای دوران کودکی تببین میشود. 01/0 درصد از تغییرات مربوط به نظم جویی شناختی هیجانی ناسازگارانه توسط ترومای دوران کودکی تببین میشود. بر این اساس 72 درصد تغییرات مربوط به خودجرحی نوجوانان توسط ترومای دوران کودکی، نظم جویی شناختی هیجانی سازگارانه و ناسازگارانه تببین میشود. رفتارهای خودجرحی در نوجوانان تابعی از ترومای دوران کودکی است و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان سازگارانه این ارتباط را میانجیگری میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی