Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.248
Clinical trials code: 0
Hosseini S M, Zargham Hajebi M, Aghayousefi A. The Mediating Role of Cognitive Errors in Explaining the Relationship between Psychological Capital and Social Anxiety in High School Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8446-fa.html
حسینی سید مصطفی، ضرغام حاجبی مجید، آقایوسفی علیرضا. نقش میانجیگری خطاهای شناختی در تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8446-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده: (199 مشاهده)
زمینه و هدف: دورهی نوجوانی حساس ترین، مهمترین و بحرانیترین دوره رشد است. لذا این پژوهش با هدف تعیین نقش میانجیگری خطاهای شناختی در تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری است که در آن رابطه بین متغیرها با توجه به نقش میانجیگری خطاهای شناختی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مدارس متوسطه دوم شهر تهران تشکیل دادند که برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم نمونه برآورد شده (300 نفر) استفاده شد. برای سنجش متغیرها از آزمون خطای شناختی (CET)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی (SAQ) استفاده شد.
یافته ها: داده ها با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شدند، نتایج نشان داد بین سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که خطاهای شناختی میتواند رابطه بین سرمایه روانشناختی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی را پیشبینی کند.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن بود که مؤلفههای سرمایه روانشناختی با توجه به نقش میانجی تحریفهای شناختی تأثیر افزایشی یا کاهشی روی اضطراب خواهند داشت؛ بنابراین تأثیر رابطه بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی و اضطراب با در نظر گرفتن تحریفه ای شناختی افراد یکسان نبوده و نتایج بهدستآمده در پژوهش حاضر نشان داد که هرچه سطح تحریف های شناختی بیشتر شود، افراد اضطراب بیشتری را تجربه خواهند کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی