جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.248
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S M, Zargham Hajebi M, Aghayousefi A. The Mediating Role of Cognitive Errors in Explaining the Relationship between Psychological Capital and Social Anxiety in High School Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8446-fa.html
حسینی سید مصطفی، ضرغام حاجبی مجید، آقایوسفی علیرضا. نقش میانجیگری خطاهای شناختی در تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8446-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده:   (154 مشاهده)
زمینه و هدف: دوره­ی نوجوانی حساس ترین، مهم­ترین و بحرانی­ترین دوره رشد است. لذا این پژوهش با هدف تعیین نقش میانجیگری خطاهای شناختی در تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان دبیرستانی انجام شد.
روش ­کار: این پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری است که در آن رابطه بین متغیرها با توجه به نقش میانجیگری خطاهای شناختی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان مدارس متوسطه دوم شهر تهران تشکیل دادند که برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای با حجم نمونه برآورد شده (300 نفر) استفاده شد. برای سنجش متغیرها از آزمون خطای شناختی (CETپرسشنامه سرمایه روان‌شناختی (PCQ) و  پرسشنامه اضطراب اجتماعی (SAQ) استفاده شد.
یافته ­ها: داده ­ها با استفاده از معادلات ساختاری تحلیل شدند، نتایج نشان داد بین سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که خطاهای شناختی می‌تواند رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دبیرستانی را پیش‌بینی کند.
نتیجه ­گیری: نتایج بیانگر آن بود که مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی با توجه به نقش میانجی تحریف­های شناختی تأثیر افزایشی یا کاهشی روی اضطراب خواهند داشت؛ بنابراین تأثیر رابطه بین مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی و اضطراب با در نظر گرفتن تحریف­ه ای شناختی افراد یکسان نبوده و نتایج به‌دست‌آمده در پژوهش حاضر نشان داد که هرچه سطح تحریف ­های شناختی بیشتر شود، افراد اضطراب بیشتری را تجربه خواهند کرد.
متن کامل [PDF 1137 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb