Research code: نویسندگان متعهد می شوند کد اخلاق تا زمان چاپ به نشریه ا
Ethics code: IR.SSRC.REC.1402.321
Clinical trials code: نویسندگان متعهد می شوند کد اخلاق تا زمان چاپ به نشریه ا

XML English Abstract Print


گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، keivannorozy@gmail.com
چکیده:   (849 مشاهده)
مقدمه و هدف‌: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک جلسه تمرینات مشاهده مستقیم، آینه و خودکنترلی مربی بر یادگیری توالی حرکتی حرکات فرم با استفاده از ارزیابی سنسور کینکت بود.
روش­کار: تعداد 30 زن مبتدی و 30 زن ماهر در حرکات فرم با دامنه سنی 18 تا 30 به صورت در دسترس انتخاب و هرکدام از دسته ها به طور تصادفی در سه گروه 10 نفره مشاهده مستقیم مربی، مشاهده مربی در آینه و مشاهده خودکنترلی تقسیم شدند. تمرینات شامل یک جلسه یک ساعته آموزش حرکات فرم جدید از مجموعه حرکات مورزون کینکت بود که توسط مربی به سه روش مشاهده مستقیم، آینه و خودکنترل به شرکت­کنندگان آموزش داده شد. ارزیابی عملکرد توالی حرکتی در مراحل اکتساب، یادداری و ماندگاری از طریق سنسور کینکت ارزیابی شد (بالاترین امتیاز=100).
یافته ­ها: نتایج نشان داد همه گروه های پژوهش اکتساب معنی داری نشان دادند (50<M؛ 05/0P) و عملکرد آنها در آزمون های یادداری و ماندگاری حفظ شد (05/0<P). گروه های ماهر به طور معنی داری بهتر از گروه های مبتدی عمل کردند (05/0P). همچنین گروه های خودکنترل در همه مراحل ارزیابی نسبت به گروه های دیگر عملکرد بهتری داشتند (05/0P).
نتیجه ­گیری: بنابراین، خودکنترلی کردن تمرینات مشاهده ای سبب بهبود یادگیری یک توالی حرکتی جدید در فراگیران حرکات فرم می شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb