جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.099
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qezelsefloo A, Arasteh H, Zamani Moghadam A. Designing a Competency Model for Teaching Professors to Develop Their Cooperation with Universities. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8364-fa.html
قزلسفلو علی، آراسته حمیدرضا، زمانی مقدم افسانه. طراحی الگوی شایستگی‌های استادان حق‌التدریس برای توسعه همکاری آن‌ها با دانشگاه‌ها. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8364-fa.html


استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
چکیده:   (98 مشاهده)
زمینه و هدف: اگرچه استادان حق التدریس نقش مهمی را در آموزش عالی ایفا می­کنند، اما  تعداد و نقش آن­ها بر اساس نوع دانشگاه­ها و رشته دانشگاهی متفاوت است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای شایستگی استادان حق­التدریس برای توسعه همکاری آنها با دانشگاه‌ها بود.
روش کار: این پژوهش، کیفی و به روش دلفی انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه­ای، اسناد بالادستی، اسناد کلیدی آموزش عالی و مبانی نظری و در بخش میدانی، خبرگان دانشگاهی، مطلعان کلیدی و مسئولین آموزش عالی بودند. انتخاب افراد به روش نمونه­گیری هدفمند با ملاک حداقل 10 سال تجربه تدریس، پژوهش و مدیریت در دوره­های مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونه­گیری با مشارکت 20 نفر از خبرگان و مطلعان کلیدی صورت گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، مبانی نظری و پیشینه پژوهش در بخش کتابخانه­ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده­ها بر اساس تکنیک دلفی انجام شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد، مدل شایستگی ها برای توسعه همکاری استادان حق­التدریس شامل 27 مولفه و 3 بعد (شایستگی­های سازمانی، شایستگی­های فردی و شایستگی­های حرفه­ای) می­باشد. مشارکت­­کنندگان بیشتر به ابعاد شایستگی­های سازمانی و شایستگی­های حرفه­ای اشاره کردند اما در اسناد بالادستی به ابعاد شایستگی­های فردی بیشتر پرداخته شده بود. البته مولفه­های خودکارآمدی، خدمت به جامعه و تعهد شغلی هم در اسناد بالادستی و هم از نظر مشارکت­کنندگان مورد تاکید بود.
نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان اذعان داشت که به مدیران و مسئولین نظام آموزش عالی توصیه می­شود، فاکتورهای موثر بر شکل گیری خودکارآمدی استادان حق­التدریس را بر مبنای تجارب موفقیت آمیز، نشان دادن عملکرد مثبت دیگران و شناسایی اهداف و الگوهای ماموریت­گرا را از طریق دوره­های توانمندسازی بالا ببرند.
متن کامل [PDF 537 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb