Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.114
Clinical trials code: 0
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران ، Leila.Andervazh@srbiau.ac.ir
چکیده: (321 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیق حاضر به تبیین الگوی توسعه ساخت رویاهای توریسم پزشکی و سلامت با تکیه بر بازاریابی تجربی است. بازاریابی تجربی جهت ساخت رویاهای گردشگری که با بکارگیری رویکرد دادهبنیاد و براساس دادههای به دست آمده از مطالعات گذشته و مصاحبه با خبرگان در حوزه گردشگری استان خوزستان، طراحی گردید.هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی توسعه ساخت رویاهای توریسم پزشکی و سلامت با تکیه بر بازاریابی تجربی است.
روش کار: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی – پیمایشی و از نوع تحقیقات کمی است. جامعه تحقیق را گردشگران بازدیدکننده از استان خوزستان طی سالهای 1390 الی1400 (10 سال اخیر) تشکیل دادند که تعداد آنها نامحدود و نامشخص است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه بسته انجام گرفت که پایایی و روایی آن از طریق آزمونهای صورتگرفته تأیید گردید.
یافتهها: پرسشنامه مذکور براساس نتایج تحلیل دادهبنیاد مربوط به دادههای حاصل از مصاحبه با خبرگان در مرحله طراحی الگو، تنظیم گردید. برای آزمون الگوی بکارگیری بازاریابی تجربی در ساخت رویاهای گردشگری از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شد که از طریق نرمافزار پیالاس انجام گرفت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میان متغیرهای الگو رابطه معناداری وجود دارد. بدین صورت که شرایط علّی بر پدیده محوری تأثیر مثبت؛ پدیده محوری، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهای بر راهبردها به ترتیب دارای تأثیر مثبت، مثبت و منفی؛ و در نهایت راهبردها بر پیامدها دارای تأثیر مثبت و معناداری بودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی