جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1401.107
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arbabi F, Zargham Hajebi M, Tabaraei R. Effectiveness of Educational Package to Facilitate and Promote Child Social Development in One-Child Families Based on Erickson Theory. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8307-fa.html
اربابی فرشته، ضرغام حاجبی مجید، تبرائی رامین. اثربخشی بسته آموزشی تسهیل و ارتقا تحول اجتماعی کودک در خانواده‌های تک‌فرزندی بر اساس نظریه اریکسون. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8307-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده:   (596 مشاهده)
زمینه و هدف: تحول اجتماعی فرایندی است که طی آن کودکان از تعاملات اجتماعی اولیه که اساس آن خودمحوری است به سمت رفتارهای اجتماعی­تر حرکت می­کنند. پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بسته آموزشی تسهیل و ارتقا تحول اجتماعی کودک در خانواده­های تک‌فرزندی بر اساس نظریه اریکسون انجام شد.
روش­کار: جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی مادرانی بود که تنها یک فرزند داشتند و فرزند آن‌ها در سن ورود به مدرسه بود و در هنگام انجام این پژوهش (سال 1402-1401) در شهر قم ساکن بودند. روش نمونه­گیری تصادفی ساده بود. ابتدا یک منطقه از مناطق چندگانه شهر قم انتخاب و با مراجعه به شبکه­­های بهداشت آن منطقه، فهرست مادران تک‌ فرزند انتخاب‌شده است سپس 70 نفر (با در نظر گرفتن احتمال ریزش) از مادران تک ‌فرزند به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شد، به طریقی که همه مادران تک‌ فرزند شانس برابر برای شرکت در پژوهش را داشتند. سپس با مادران انتخاب‌شده تماس گرفته شد و از آنان برای شرکت در پژوهش دعوت‌ شد، سپس یک گروه 30 نفرِ برای گروه کنترل و یک گروه 30 نفرِ برای آزمایش انتخاب شد و به دنبال آن پروتکل مشاوره‌ای مبتنی بر تسهیل تحول اجتماعی در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده­ها از آزمون رشد اجتماعی واینلند استفاده‌شده است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی آموزشی تسهیل تحول اجتماعی کودک باعث ارتقاءتحول اجتماعی (رشد اراده، امید و هدفمندی) کودکان در خانواده‌های تک‌فرزندی می‌شود و مقدار اندازه اثر( 769/0) نشان می‌دهد که میزان تأثیر بسته آموزشی تسهیل تحول اجتماعی کودک بر ارتقاء تحول اجتماعی کودکان قوی است.
نتیجه‌گیری: ازآنجاکه رشد اجتماعی ضعیف علت بسیاری از مشکلات رشدی دیگر از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف در مدرسه هستند، مداخلات می­تواند برای بازگرداندن یک کودک به مسیر رشد طبیعی خود کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 1017 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb