Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.QOM.REC.1401.107
Clinical trials code: 0
Arbabi F, Zargham Hajebi M, Tabaraei R. Effectiveness of Educational Package to Facilitate and Promote Child Social Development in One-Child Families Based on Erickson Theory. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8307-fa.html
اربابی فرشته، ضرغام حاجبی مجید، تبرائی رامین. اثربخشی بسته آموزشی تسهیل و ارتقا تحول اجتماعی کودک در خانوادههای تکفرزندی بر اساس نظریه اریکسون. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8307-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده: (596 مشاهده)
زمینه و هدف: تحول اجتماعی فرایندی است که طی آن کودکان از تعاملات اجتماعی اولیه که اساس آن خودمحوری است به سمت رفتارهای اجتماعیتر حرکت میکنند. پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بسته آموزشی تسهیل و ارتقا تحول اجتماعی کودک در خانوادههای تکفرزندی بر اساس نظریه اریکسون انجام شد.
روشکار: جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی مادرانی بود که تنها یک فرزند داشتند و فرزند آنها در سن ورود به مدرسه بود و در هنگام انجام این پژوهش (سال 1402-1401) در شهر قم ساکن بودند. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ابتدا یک منطقه از مناطق چندگانه شهر قم انتخاب و با مراجعه به شبکههای بهداشت آن منطقه، فهرست مادران تک فرزند انتخابشده است سپس 70 نفر (با در نظر گرفتن احتمال ریزش) از مادران تک فرزند به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد، به طریقی که همه مادران تک فرزند شانس برابر برای شرکت در پژوهش را داشتند. سپس با مادران انتخابشده تماس گرفته شد و از آنان برای شرکت در پژوهش دعوت شد، سپس یک گروه 30 نفرِ برای گروه کنترل و یک گروه 30 نفرِ برای آزمایش انتخاب شد و به دنبال آن پروتکل مشاورهای مبتنی بر تسهیل تحول اجتماعی در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری دادهها از آزمون رشد اجتماعی واینلند استفادهشده است.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی آموزشی تسهیل تحول اجتماعی کودک باعث ارتقاءتحول اجتماعی (رشد اراده، امید و هدفمندی) کودکان در خانوادههای تکفرزندی میشود و مقدار اندازه اثر( 769/0) نشان میدهد که میزان تأثیر بسته آموزشی تسهیل تحول اجتماعی کودک بر ارتقاء تحول اجتماعی کودکان قوی است.
نتیجهگیری: ازآنجاکه رشد اجتماعی ضعیف علت بسیاری از مشکلات رشدی دیگر از قبیل عملکرد تحصیلی ضعیف در مدرسه هستند، مداخلات میتواند برای بازگرداندن یک کودک به مسیر رشد طبیعی خود کمککننده باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی