Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.071
Clinical trials code: 01
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، (نویسنده مسئول) ، rusefi@yahoo.com
چکیده: (186 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت استفاده از مدیران جوان در ساختار سلسله مراتب مدیریت در دانشگاههای استان مازندران بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی(کیفی- کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل (خبرگان دانشگاهی، اعضای هیئتعلمی و مدیران دانشگاهی) جهت اتفاق نظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر تعیین شد. و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاههای استان مازندران بود. در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفرتعیین شد. روش نمونهگیری در بخش کمی به روش نمونهگیری خوشهای بود. روش جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، و ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و 2. محتوایی انجام شد، در روش صوری پرسشنامه در اختیار گروهی از خبرگان قرار گرفت و در روش محتوایی محاسبات مربوط به ضرایب AVE و CR مربوط به پایایی ترکیبی گویههای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS22 و lisrel استفاده شده است. یافتهها نشان داد که 73 درصد الگوی استفاده از مدیران جوان در ساختار سلسله مراتب مدیریت در دانشگاههای استان مازندران به ابعاد و مولفههای آن که شامل(1.رسمیتگرایی، 2. ساختار سازمانی، 3. تمرکز، 4. پیچیدگی، 5. طبقه بندی ، 6. تصریح رویهای)، میباشد، وابسته است. که این ابعاد میتوانند الگوی استفاده از مدیران جوان در ساختار سلسله مراتب مدیریت در دانشگاهای استان مازندران را تبیین و پیش بینی کنند. با توجه به نتابج بدست آمده پیشنهاد شد که دانشگاههای استان مازندران در راستای تحقق این مقولات گامبهگام و به تدریج با توجه به یک نقشه راه و برنامه استراتژیک درازمدت عمل نمایند و بهمنظور جامه عمل پوشاندن آن تدوین یک برنامه عملیاتی ضرورت دارد. داشتن رویکرد پارادایمی با نگاه بومی و منطقهای نیز به تحقق آن کمک میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی