Research code: نویسندگان متعهد می شوند تا زمان چاپ مقاله، کد اخلاق ارا
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.032
Clinical trials code: نویسندگان متعهد می شوند تا زمان چاپ مقاله، کد اخلاق ارا
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران ، hamidsadjadi@gmail.com
چکیده: (296 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش با سازگاری و انطباق پذیری بود. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود و از نظر جمعآوری دادهها بهصورت میدانی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران (1600 کارمند) تشکیل میدهند که از میان آنها 310 نفر به صورت تصادفی ساده و بر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از روش میدانی و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش (لاوسون، 2003) و پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2000) استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون با بهرهگیری از نرمافزار SPSS نسخه 26 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بین تمامی مؤلفههای مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش، بهکارگیری دانش، ذخیرهسازی دانش) با تمامی مؤلفههای فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری، رسالت) ارتباط مثبت معناداری وجود داشت. بالاترین همبستگی بین بهکارگیری دانش و رسالت و کمترین همبستگی بین تسهیم دانش و انطباقپذیری به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر رویکرد جامعی را برای درک رابطه بین مدیریت دانش با فرهنگ سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران پیشنهاد میکند، زیرا باورها و ارزش ها و مفروضات زیربنایی را مورد حمایت قرار می دهد و تأثیر آنها بر ایجاد، اشتراک و به کارگیری دانش که می تواند بر عملکرد کلی سازمان ورزش تأثیر بگذارد را آشکار می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی