جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1400.040
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mandolakani Gadook Kenedi G, khoshkonesh A, SHarifi T. The Relationship between Academic Self-Efficacy and Cognitive Learning Style (Innovative or Evasive) of Adolescents during Quarantine. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7774-fa.html
مندولکانی گدوک کندی گلعذار، خوش‌کنش ابوالقاسم، شریفی طیبه. رابطه خودکارآمدی تحصیلی و سبک‌ یادگیری شناختی (نوگرا یا نوگریز) نوجوانان در دوران قرنطینه. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7774-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، akhoshkonesh@gmail.com
چکیده:   (681 مشاهده)
زمینه و هدف: سبک‌های یادگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی در فرایند یادگیری تأثیر بسزای دارند. لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی و سبک‌ یادگیری شناختی (نوگرا یا نوگریز) نوجوانان در دوران قرنطینه بود.
روش کار: روش پژوهش کمی توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. در پژوهش حاضر نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 300 نفر از نوجوانان (دختر) نیمه‌دوم متوسطه، پایه نهم شهر تهران انتخاب شدند، که از این تعداد افراد در نظر گرفته شده تعداد 284 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل و عاری از هرگونه اخلال به مرحله بررسی تجزیه و تحلیل آماری رسیده‌اند. از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی توسط مک ایلروی و بانتینگ (۲۰۰۱)، پرسشنامه سبک‌های شناختی توسط کرتون (1999) جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده گردید.
یافته­ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی بر سبک‌ یادگیری شناختی نوگرا نوجوانان در دوران قرنطینه با مقدار (0001/0=Sig، 155/11=t) و ضریب تأثیر (872/0=β)، خودکارآمدی تحصیلی بر سبک‌ یادگیری شناختی نوگریز نوجوانان در دوران قرنطینه با مقدار (0001/0=Sig، 672/10=t) و ضریب تأثیر (837/0=β) رابطه مثبت معناداری دارد. همچنین مدل ارتباطی تحقیق دارای برازش لازم می‌باشد.
نتیجه­گیری: با توجه به اینکه نظام آموزشی تأثیر بسزایی در ادراک خودکارآمدی دانش‌آموزان دارد، نظام آموزشی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی گردد که براساس آن؛ یادگیری درحد تسلط افراد، فرصت مساوی برای یادگیری و کم‌تر با یکدیگر مقایسه گردند.
متن کامل [PDF 736 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb