جلد 30، شماره 2 - ( 2-1402 )                   جلد 30 شماره 2 صفحات 239-232 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.058
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili N, Amanzadeh A. Designing a Relationship Model between Servant Leadership Style with Knowledge Sharing with the Mediating Role of Social Capital in Mazandaran University of Medical Sciences. RJMS 2023; 30 (2) :232-239
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7747-fa.html
اسماعیلی ندا، امان زاده آمنه. تأثیر آموزش معکوس بر تاب‌آوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (2) :232-239

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7747-fa.html


استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، ah.amanzadeh@yahoo.com
چکیده:   (370 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش معکوس یکی از رویکردهایی است که در سال­های اخیر نگاه متخصصان و دست­اندرکاران آموزش و یادگیری را به خود معطوف کرده است، بنابراین هدف این پژوهش تاثیر آموزش معکوس بر تاب­آوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری داده­ها میدانی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع شبه آزمایشی (پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری در سال 1401-1400 به تعداد 1450 نفر بودند، که به­صورت تصادفی 40 نفر از دانش­آموزان پایه یازدهم متوسطه دوم انتخاب و بعد از اجرا پیش­آزمون از بین40 نفر، 30 نفر که کمترین نمره را کسب کرده بودند، (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل)  به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه­های­­ استاندارد تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (2004) و انگیزش تحصیلی هارتر (2001) بود. برای تجزیه­وتحلیل داده­ها نیز از رگرسیون و کواریانس تک متغیره (آنکوا)) با استفاده از نرم‌افزارهای Spss22 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش معکوس بر تاب­آوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری تاثیر دارد. می­توان گفت آموزش معکوس باعث افزایش تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر ساری شده است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که رویکردهای تدریس معلمان، نقش مهمی در تشویق یادگیرندگان به اتخاذ بهترین روش یادگیری را دارد. از طرفی، آموزش معکوس زمینه مناسبی برای آرامش دانش­آموزان ایجاد می­کند که بدون استرس و اضطراب و با آمادگی کامل وارد کلاس شوند، اعتماد به­نفس و مشارکت در فعالیت­های کلاسی آن­ها نیز بیشتر می­شود و همین امر سطح و میزان تاب­آوری دانش­آموزان را ارتقا می­بخشد.
 
متن کامل [PDF 1306 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb