جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 284-275 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله دكتري است
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.005
Clinical trials code: 1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asali Nabati M, Babakhani N, Dortaj F. Explaining Academic Motivation Based on Perception of Parenting Styles, and Socioeconomic Status Mediated by Achievements Goals in Female Students. RJMS 2023; 30 (5) :275-284
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html
عسلی نباتی محبوبه، باباخانی نرگس، درتاج فریبرز. تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :275-284

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html


استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، babakhani@riau.ac.ir
چکیده:   (231 مشاهده)
زمینه و هدف: اشتیاق از مهم­ترین مؤلفه هایی است که به­عنوان سرمایه­ی روانی دانش­آموزان تعریف می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبک­های تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت بود.
روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی حاضر که به روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد از  بین  دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه رشته­های نظری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 (با توجه به حجم بالای جامعه) تعداد 385 نفر و با روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های اشتیاق تحصیلی پینریچ (1991)، پرسشنامه ادراک از سبک­های تربیتی والدین گرولنیک، دسی و رایان (1997)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و موریاما (2008) و پرسشنامه محقق ساخته پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بین افراد نمونه  توزیع و جمع­آوری شد. نهایتا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ادراک از سبک­های تربیتی والدین، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و اهداف پیشرفت به صورت مستقیم قادر به تبیین اشتیاق تحصیلی بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق می­توان عنوان کرد که اشتیاق تحصیلی از اثر توامان و هم­افزای متغیرهای خانوادگی- محیطی (ادراک از سبک‌های تربیتی والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و شناختی (اهداف پیشرفت) برخوردار است.
متن کامل [PDF 747 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb