جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 126566
Ethics code: 126566
Clinical trials code: 126566


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeidi S, mohammadi N, Emami F. The Relationship between the Dimensions of Psychological Characteristics and the Encouraging of Elite Behavior. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6881-fa.html
سعیدی ثریا، محمدی نصرالله، امامی فرشاد. ارتباط بین ابعاد ویژگی‌های روانشناختی با ترغیب رفتار خرید نخبگان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6881-fa.html


استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، n_mohamadi@pnu.ac.ir
چکیده:   (438 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مطالعه رفتار مصرف کننده ورزشی، رفتار خرید است. ازین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ابعاد ویژگی های روانشناختی با ترغیب رفتار خرید نخبگان تدوین شده است.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه نخبگان ورزشی بودند که تعداد 206نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه­ ویژگیهای روانشناختی لی و هوانگ (2011) و رفتار خرید ادواردز (1993)استفاده­ گردید. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و خبرگان تایید و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای ویژگی های روانشناختی 89/0 α =و ترغیب رفتار خرید 76/0 α =می­باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد ویژگی های روانشناختی نخبگان بر ترغیب رفتار خرید آنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که تنها مولفه های منحصربه فرد بودن، کمال گرایی و لذت گرایی بر ترغیب رفتار خرید تاثیر معنی داری دارند که منحصر به فرد بودن (858/0=β) دارای اثر بیشتری نسبت به دیگر مولفه ها بوده است.
نتیجهگیری: در نتیجه لازم است که به ویژگی های روانشناختی افراد من جمله منحصربه فرد بودن، کمال گرایی و لذت گرایی در جهت ترغیب به رفتار خرید افراد توجه بیشتری نمود.
متن کامل [PDF 600 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb