Research code: 162262933
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.115
Clinical trials code: 162262933
Ghorbani Nasrabadi Z, Samiei R, Aghajani T. The Role of Behavioral and Structural Factors in the Development of Knowledge-Based Human Resources in The University of Medical Sciences of One Country. RJMS 2022; 29 (9) :263-271
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6823-fa.html
قربانی نصرآبادی زهرا، سمیعی روح الله، آقاجانی طهمورث. نقش عوامل رفتاری و ساختاری در توسعه منابع انسانی دانش محور در دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :263-271
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6823-fa.html
استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، r-samiei@aliabadiau.ac.ir
چکیده: (1011 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مراکز مهم کشور میبایستی همواره در جهت کسب موفقیت از نیروی انسانی خبره و باتجربه برخوردار باشد. تحقیق حاضر با هدف نقش عوامل رفتاری و ساختاری در توسعه منابع انسانی دانش محور در دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور طراحی و اجرا گردید.
روش کار: روش تحقیق توصیفی همبستگی است که از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری تمام شمار تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به صورت میدانی بود. ابزار تحقیق حاضر شامل 3 پرسشنامه محقق ساخته توسعه منابع انسانی دانش محور، پرسشنامه عوامل رفتاری و پرسشنامه عوامل ساختاری بوده است. روایی صوری و محتوی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید تایید و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آفای کرونباخ به ترتیب برابر با 82/0؛ 86/0 و 85/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی) با نرم افزارPLS و SPSS استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد مدل اثرگذاری عوامل رفتاری و ساختاری بر توسعه منابع انسانی دانش محور دارای برازش لازم و مطلوب می باشد. همچنین عوامل رفتاری بر توسعه منابع انسانی دانش محور به میزان 601/0 و عوامل ساختاری بر توسعه منابع انسانی دانش محور تاثیری به میزان 304/0 اثر دارد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد عوامل رفتاری نسبت به عوامل ساختاری در جهت توسعه منابع انسانی دانش محور در دانشگاههای علوم پزشکی نقش بیشتری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی