جلد 29، شماره 9 - ( 9-1401 )                   جلد 29 شماره 9 صفحات 271-263 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162262933
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.115
Clinical trials code: 162262933

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani Nasrabadi Z, Samiei R, Aghajani T. The Role of Behavioral and Structural Factors in the Development of Knowledge-Based Human Resources in The University of Medical Sciences of One Country. RJMS 2022; 29 (9) :263-271
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6823-fa.html
قربانی نصرآبادی زهرا، سمیعی روح الله، آقاجانی طهمورث. نقش عوامل رفتاری و ساختاری در توسعه منابع انسانی دانش محور در دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :263-271

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6823-fa.html


استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، r-samiei@aliabadiau.ac.ir
چکیده:   (683 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مراکز مهم کشور می­بایستی همواره در جهت کسب موفقیت از نیروی انسانی خبره و باتجربه برخوردار باشد. تحقیق حاضر با هدف نقش عوامل رفتاری و ساختاری در توسعه منابع انسانی دانش محور در دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور طراحی و اجرا گردید.
روش کار: روش تحقیق توصیفی همبستگی است که از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی منطقه یک کشور بودند که بر اساس روش نمونه­گیری تمام شمار تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر به صورت میدانی بود. ابزار تحقیق حاضر شامل 3 پرسشنامه محقق ساخته توسعه منابع انسانی دانش محور، پرسشنامه عوامل رفتاری و پرسشنامه عوامل ساختاری بوده است. روایی صوری و محتوی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید تایید و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آفای کرونباخ به ترتیب برابر با 82/0؛ 86/0 و 85/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی) با نرم افزارPLS  و SPSS استفاده شده است.
یافته ­ها: نتایج نشان داد مدل اثرگذاری عوامل رفتاری و ساختاری بر توسعه منابع انسانی دانش محور دارای برازش لازم و مطلوب می باشد. همچنین عوامل رفتاری بر توسعه منابع انسانی دانش محور به میزان 601/0 و عوامل ساختاری بر توسعه منابع انسانی دانش محور تاثیری به میزان 304/0 اثر دارد.
نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد عوامل رفتاری نسبت به عوامل ساختاری در جهت توسعه منابع انسانی دانش محور در دانشگاه­های علوم پزشکی نقش بیشتری دارند.

 
متن کامل [PDF 662 kb]   (172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb