Bageri A A, Zamahani M. Designing and explaining the model of organizational participation in the health of teachers of the general department of education of Mazandaran province. RJMS 2020; 27 :125-136
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6570-fa.html
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، zamaheni@yahoo.com
چکیده: (2239 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به افزایش سرعت تغییرات در سازمانها، رهبری منابع انسانی و استفاده از تواناییها و استعدادهای همه آنها موضوع مهمی در هر سازمان میباشد که با مشارکت مؤثر سازمانی میتوان به آن دست یافت. این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مفهومی مشارکت سازمانی در سلامت معلمان اداره کل آموزش وپرورش استان مازندران) انجام شده است.
روش کار: روش تحقیق کیفی بوده که با استفاده از پنل خبرگان آن، اعضای صاحبنظر استادان و کارشناسان به تعداد 32 نفر بودند. برای نهایی کردن دستهبندیهای بدست آمده از نشانگرهای حاصل از توافق خبرگان و خروجیهای تحلیل عاملی اکتشافی و نیز نامگذاری نشانگرها در ابعاد مختلف برای طراحی مدل اقدام به تشکیل گروه کانونی گردید.
یافته ها: نتایج نشان دادند که از 81 نشانگراستفاده شده بعد از نظر خبرگان، جدول واریانس کل و اعمال نظر گروه کانونی تنها 35 نشانگر برای طراحی مدل باقی ماندند و با استفاده از نمودار تحلیل عاملی اکتشافی و نظر گروه کانونی نشانگرها با کمک و استفاده از مدل هفت اس مکینزی در هفت بعد دستهبندی و نامگذاری شدند و مدل مشارکت سازمانی در سلامت معلمان در آموزش و پرورش مازندران طراحی شد.
نتیجه گیری: مهمترین یافته تحقیق را میتوان مدل نهایی تحقیق دانست. این مدل وضعیت مطلوب آموزش و پرورش مازندران را برای رسیدن به مشارکت سازمانی در امر سلامت را نشان میدهد که وضعیت موجود با استفاده از این مدل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و به نظر میرسد آموزش و پرورش مازندران برای دستیابی به مشارکت سازمانی یا ارتقای مستمر آن باید در هفت بعد و 35 نشانگر مربوط به آنها، به سرآمدی برسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی