Research code: 1-4-m
Ethics code: 4-m
Clinical trials code: 1-5-m-1
دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران ، Fsport.ceo@gmail.com
چکیده: (2119 مشاهده)
زمینه و هدف: اوقات فراغت را میتوان بخشی از سازماندهی زندگی روزمره دانست. هدف از انجام تحقیق حاضر تدوین مدل ترویجی گذران اوقات فراغت میانسالان در ایران با تاکید بر فعالیتهای ورزشی بود.
روش کار: روش تحقیق آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند و در بخش کمی شامل تمامی افراد میانسال 4- تا 65 سال ایران بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش هدفمند تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته شامل 54 سوال پنج مؤلفه شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، پدیده اصلی، اقدامات و پیامدها بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در بخش کیفی از کدگذاری با بهرهگیری از روش گرانند تئوری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که شرایط علی بر پدیده اصلی و پدیده اصلی بر راهبردها تاثیر معناداری دارد. همچنین مشخص شد که شرایط زمینهای بر راهبردها، شرایط مداخله گر بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها تاثیر معناداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود جهت توسعه اوقات فراغت میانسالان در ایران با تاکید بر فعالیتهای ورزشی میبایستی راهبردهای شناسایی شده در کشور ایران اجرایی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی