Naghizadeh Miarkalaei H, Ahmadi M, Saffarian Hamedani S. The presentation of science and technology diplomacy model based on the economic complexity with national economic resistance approach and health. RJMS 2020; 27 :46-54
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6420-fa.html
نقی زاده میارکلائی حسن، احمدی مسعود، صفاریان همدانی سعید. شرایط علّی موثر بر دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی با رویکرد تابآوری و سلامت اقتصاد ملی. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27
() :46-54
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6420-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری، ایران ، m.ahmadi4502@gmail.com
چکیده: (1925 مشاهده)
زمینه و هدف: علم و فناوری با سرعتی روزافزون در حال پیشرفت و توسعه بوده و با ایفای نقش اساسی در اقتصاد جهانی، تبدیل به ابزاری برای پیشبرد دیپلماسی میان کشورها شده است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی با رویکرد تابآوری و سلامت اقتصاد ملی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی است که به روش تئوری دادهبنیاد (Grounded theory) انجام گرفت. پژوهش حاضر با تکیه بر راهبرد پژوهشی داده بنیاد و رویکرد نظاممند استراوس و کوربین به دنبال استخراج مدل پارادایمی دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی و تابآوری اقتصاد ملی است. بدین ترتیب ابتدا 12 نفر از اساتید، خبرگان و متخصصان حوزه اقتصاد، مدیریت، دیپلماسی و سیاستگذاری علم و فناوری، روابط بینالملل و جامعه شناسی در دانشگاهها و مراکز علمی و ساستگذاری کشور شناسایی و با آنها مصاحبه شد و با فرآوری دادهها و مفاهیم، مدل پارادایمی جامع براساس شرایط علی، مقوله محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای مرتبط ارائه گردید.
یافتهها: مدل فرآیندی دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی با رویکرد تابآوری و سلامت اقتصاد ملی بیانگر آن است که «ضرورت توسعه اقتصادی» و «ضرورت توسعه علمی» از دلایل عمده دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی با رویکرد تابآوری و سلامت اقتصاد ملی در بستر «رونق تولید»، «حکمرانی خوب و سالم» و «زیرساخت» است.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که شرایط علی پدیده مورد مطالعه از دو مقوله نیاز به توسعه اقتصادی و نیاز به توسعه علمی تشکیل شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی