جلد 27، شماره 12 - ( 12-1399 )                   جلد 27 شماره 12 صفحات 119-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareian Baghgah F, Mehrara A, Matani M, Gholipour-Kanani Y. Designing an Outsourcing Model for the Executive Organs of Mazandaran Province (Case Study of Health Networks of Mazandaran Province). RJMS 2021; 27 (12) :109-119
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6408-fa.html
زارعیان باغگاه فاضل، مهرآرا اسداله، متانی مهرداد، قلی پور کنعانی یوسف. طراحی مدل برون‌سپاری دستگاه‌های اجرایی استان مازندران (مطالعه موردی شبکه های بهداشت استان مازندران). مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (12) :109-119

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6408-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران ، mehrara_a@yahoo.com
چکیده:   (1722 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه برون‌سپاری در دستگاه‌های اجرایی به امری مرسوم و تقریباً همه‌گیر تبدیل شده است؛ لذا هدف پژوهش حاضر طراحی مدل برون‌سپاری در شبکه بهداشت استان مازندران می­باشد.
روش کار: نوع مطالعه توصیفی- پیمایشی می­باشد و جامعه­ی آماری بخش کیفی شامل خبرگان شامل روئسا، مدیران و ناظرین پروژه­های برون­سپاری شبکه­های بهداشت استان مازندران و همچنین اساتیدی که به نوعی در پروژه­های برون سپاری سابقه همکاری داشته­اند، می­باشد که تعداد افراد نمونه در بخش کیفی بر مبنای شیوه نمونه­گیری گلوله برفی تعداد 11 نفر بود. همچنین جامعه­ی آماری بخش کمی این پژوهش نیز شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و دست­اندارکاران و کارمندان شبکه­های بهداشت استان مازندران که در امر برون­سپاری بیشتر دخیل هستند، می­باشد که تعداد آنها 560 نفر می­باشد و تعداد نمونه در بخش کمی تعداد 228 نفر بر مبنای فرمول کوکران و به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل داده­ها از تکنیک تحلیل محتوا، تکنیک دلفی و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Lisrel استفاده شد.
یافته ­ها: با توجه به نتایج شاهد مدل برون­سپاری با چهار بعد اصلی، 17 معیار و 51 شاخص می­باشد که ابعاد سازمانی، مدیریتی، فنی  و ساختاری بودیم که به ترتیب بیشترین اهمیت را در برون­سپاری شبکه­های بهداشت استان مازندران دارند.
نتیجه­ گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که برون‌سپاری وظایف دولتی می‌تواند منجر به خلق ایده‌های جدید در زمینه انجام کار به صورت کارا و موثر و استفاده از دانش و منابع محدود در بخش عمومی شود. در مواقعی که دولت‌ها سرمایه لازم برای نوآوری ندارند، برون‌سپاری تحقیق و توسعه را امکان‌پذیر می‌سازد.
متن کامل [PDF 1023 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb