جلد 25، شماره 11 - ( 11-1397 )                   جلد 25 شماره 11 صفحات 71-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aqdassi L, Pouretemad H R, Fathabadi J, Sadeghi S. Family-based tele-intervention of SPARK program on motor proficiency and severity of autism symptoms in children with high functioning autism spectrum disorder: A pilot study. RJMS 2019; 25 (11) :61-71
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5184-fa.html
اقدسی لوئیزا، پوراعتماد حمیدرضا، فتح آبادی جلیل، صادقی سعید. اثربخشی مداخله تلفنی خانواده‌محور برنامه اسپارک بر تبحر حرکتی و شدت علائم اُتیسم کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا: یک بررسی مقدماتی. مجله علوم پزشکی رازی. 1397; 25 (11) :61-71

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5184-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، h-pouretemad@sbu.ac.ir
چکیده:   (5639 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مداخله تلفنی خانواده‌محور برنامه حرکتی اسپارک بر تبحر حرکتی و شدت علائم اُتیسم کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم با عملکرد بالا انجام شد.
روش ­کار: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و بدون گروه کنترل بود. تعداد 9 خانواده دارای کودک با اختلال طیف اتیسم عملکرد بالا مراجعه‌کننده به مراکز توان‌بخشی ویژه کودکان اتیسم از شهرهای تهران، اصفهان، شهر قدس و کرمانشاه به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و مداخله در 24 جلسه 45 دقیقه­ای (هفته­ای 3 جلسه) و به مدت 8 هفته به­صورت تلفنی اجرا شد. از مقیاس سنجش شدت علائم اتیسم گیلیام (گیلیام، 1995) و فرم کوتاه پرسش‌نامه­ تبحر حرکتی برونینگز- اوزرتسکی (برونینگز، 1978) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون آماری t وابسته تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج حاصل نشان داد که مداخله خانواده­محور تلفنی برنامه حرکتی اسپارک به­طور معنی­داری سبب بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا شده است (05/0p<)، اما تأثیر معنی­داری در شدت علائم اختلال طیف اتیسم در این کودکان دیده نشد.
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله تلفنی خانواده­محور اسپارک روشی اثربخش برای کاهش مشکلات حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم است.
 
 
متن کامل [PDF 834 kb]   (1309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اعصاب کودکان

فهرست منابع
1. 1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).
2. Arlington: American Psychiatric Association; 2013.
3. 2. Sadeghi S, Pouretemad HR, Fathabadi J, Shalani B. The effectiveness of social skills training on autism spectrum disorder symptoms in adolescents: quasi-experimental study. J Res Rehabil Sci; 2016. 12(4):216-20.
4. 3. Sadeghi S, Pouretemad H, Fathabadi J. The effectiveness of social skills training on social skills and behavior problems in adolescents with high-functioning autism spectrum disorder. J Appl Psychol 2016. 10(4):477-99.
5. 4. Lloyd M, MacDonald M, Lord C. Motor skills of toddlers with autism spectrum disorders. Autism; 2013. 17(2):133-46.
6. 5. Liu T, Breslin CM. Fine and gross motor performance of the MABC-2 by children with autism spectrum disorder and typically developing children. Res Autism Spectr Disord; 2013. 7(10):1244-9.
7. 6. Libertus K, Sheperd KA, Ross SW, Landa RJ. Limited fine motor and grasping skills in 6‐month‐old infants at high risk for autism. Child Dev; 2014. 85(6):2218-31.
8. 7. Ketcheson L, Hauck J, Ulrich D. The effects of an early motor skill intervention on motor skills, levels of physical activity, and socialization in young children with autism spectrum disorder: A pilot study. Autism; 2017. 21(4):481-92.
9. 8. Haywood K, Getchell N. Life Span Motor Development 6th Edition: Human kinetics; 2014.
10. 9. Downey R, Rapport MJK. Motor activity in children with autism: a review of current literature. Pediatr Phys Ther; 2012. 24(1):2-20.
11. 10. Pusponegoro HD, Efar P, Soebadi A, Firmansyah A, Chen HJ, Hung KL. Gross motor profile and its association with socialization skills in children with autism spectrum disorders. Pediatr Neonatol; 2016. 57(6):501-7.
12. 11. Mache MA, Todd TA. Gross motor skills are related to postural stability and age in children with autism spectrum disorder. Res Autism Spectr Disord; 2016. 23:179-87.
13. 12. Bhat JCG, Landa RJ. Relation between early motor delay and later communication delay in infants at risk for autism. Infant Behav Dev; 212. 35(4):838-46.
14. 13. Leonard HC, Bedford R, Pickles A, Hill EL, Team B. Predicting the rate of language development from early motor skills in at-risk infants who develop autism spectrum disorder. Res Autism Spectr Disord; 2015. 13:15-24.
15. 14. Bedford R, Pickles A, Lord C. Early gross motor skills predict the subsequent development of language in children with autism spectrum disorder. Autism Res; 2016. 9(9):993-1001.
16. 15. Knapp M, Romeo R, Beecham J. Economic cost of autism in the UK. Autism; 2009. 13(3):317-36.
17. 16. Buescher AV, Cidav Z, Knapp M, Mandell DS. Costs of autism spectrum disorders in the United Kingdom and the United States. JAMA Pediatr; 2014. 168(8):721-8.
18. 17. Ennis-Cole DL. Technology for learners with autism spectrum disorders: Springer; 2015.
19. 18. Vismara LA, McCormick C, Young GS, Nadhan A, Monlux K. Preliminary findings of a telehealth approach to parent training in autism. J Autism Dev Disord; 2013. 43(12):2953-69.
20. 19. Taber‐Doughty T, Shurr J, Brewer J, Kubik S. Standard care and telecare services: Comparing the effectiveness of two service systems with consumers with intellectual disabilities. J Intellect Disabil Res; 2010. 54(9):843-59.
21. 20. Ingersoll B, Shannon K, Berger N, Pickard K, Holtz B. Self-directed telehealth parent-mediated intervention for children with autism spectrum disorder: examination of the potential reach and utilization in community settings. J Med Internet Res; 2017. 19(7).
22. 21. Bearss K, Burrell TL, Challa SA, Postorino V, Gillespie SE, Crooks C, et al. Feasibility of parent training via telehealth for children with autism spectrum disorder and disruptive behavior: A demonstration pilot. J Autism Dev Disord; 2018. 48(4):1020-30.
23. 22. Little LM, Pope E, Wallisch A, Dunn W. Occupation-based coaching by means of telehealth for families of young children with autism spectrum disorder. Am J Occup Ther; 2018. 72(2):1-7.
24. 23. Havenga E, Swanepoel DW, Le Roux T, Schmid B. Tele-intervention for children with hearing loss: A comparative pilot study. J Telemed Telecare; 2017. 23(1):116-25.
25. 24. Preston N, Magallón S, Hill LJ, Andrews E, Ahern SM, Mon-Williams M. A systematic review of high quality randomized controlled trials investigating motor skill programmes for children with developmental coordination disorder. Clin Rehabil; 2017. 31(7):857-70.
26. 25. Miyahara M, Butson R, Cutfield R, Clarkson JE. A pilot study of family-focused tele-intervention for children with developmental coordination disorder: Development and lessons learned. Telemed J E Health; 2009. 15(7):707-12.
27. 26. Council NR. Educating Children with Autism, edited by: Committee on Educational Interventions for Children with Autism, C. Lord, JP McGee, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. National Academy Press, Washington, DC, USA; 2001.
28. 27. Minjarez MB, Williams SE, Mercier EM, Hardan AY. Pivotal response group treatment program for parents of children with autism. J Autism Dev Disord; 2011. 41(1):92-101.
29. 28. Dempsey I, Keen D. A review of processes and outcomes in family-centered services for children with a disability. Top Early Child Special Educ; 2008. 28(1):42-52.
30. 29. Green M. Building the healing partnership: parents, professionals, and children with chronic illnesses and disabilities. JAMA; 1993. 270(14):1748-1749.
31. 30. Hostler SL. Family-centered care: An approach to implementation: University of Virginia, Children's Medical Center, Kluge Children's Rehabilitation Center; 1994.
32. 31. Rosenbaum P, King S, Law M, King G, Evans J. Family-centred service: A conceptual framework and research review. Phys Occup Ther Pediatr; 1998. 18(1):1-20.
33. 32. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: An introduction: Longman Publishing; 1996.
34. 33. Bruininks RH. Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency: AGS Publishing Circle Pines, MN; 2005.
35. 34. Ahmadi A, Shahi, Yosef. Effect of perceptual-motor practices on motor and mathematical skills in autism, a single-subject design. J Fund of Ment Healt; 2010. 12(2):534-41.
36. 35. Ahmadi S, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. The psychometric properties of Gilliam Autism Rating Scale (GARS). J Cogn Behav Sci; 2011. 1(1):87-104.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb