زمینه و هدف : بهبود نتایج حاصل از درمان بیماران و کاهش هزینههای دستیابی به نتایج درمانی یکی از مسائل اصلی سیستمهای خدمات درمانی است. این مفاهیم اخیرا در قالب مفهوم ارزش در خدمات درمانی تجمیع شده و مدلهایی برای اندازه گیری آنها ارائه شده است. در این مدلها اساس بهبود ارزش خدمات درمانی، تشکیل زنجیره ارزش تحویل خدمات درمانی است. سهم قابل توجه و روبه رشد بیماران دیابتی از هزینه های بهداشتی و مرگ و میر لزوم توجه به این بیماری را روشن مینماید. مسئله این پژوهش چگونگی تشکیل این زنجیره برای بیماری دیابت شیرین است.
روش کار : با مطالعهای موردی در بیمارستان شهید بهشتی همدان و استفاده از متون پزشکی داخلی و مصاحبه حضوری با متخصصان داخلی آن بیمارستان، یک زنجیره ارزش تحویل خدمات درمانی تشکیل شد. پایایی و روایی این زنجیره برای پیشگیری از دیابت و درمان بیماران دیابتی با کمک منابع مختلف، پرسشنامه و مصاحبه حضوری افزایش یافت .
یافتهها : یک زنجیره ارزش تحویل خدمات درمانی دیابت تشکیل شد .
نتیجهگیری : زنجیره تشکیل شده، اگرچه محدود به شرایط خاص است؛ اما جزئیات قابل توجهی از فعالیتهای درمانی را ارائه نموده است. این زنجیره زمینه ایجاد ارتباط میان نتایج و هزینه با فعالیت های درمانی را فراهم میآورد. شناسایی شاخصهای اندازه گیری نتایج و هزینههای صرف شده برای حصول نتایج، زمینه اندازه گیری ارزش خدمات درمانی ارائه شده را فراهم خواهد نمود. این اندازه گیری گام اول در زمینه بهبود ارزش ارائه شده خدمات درمانی از طریق مقایسه را بر خواهد داشت .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |