جلد 29، شماره 3 - ( 3-1401 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 183-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zereshki A, Shaygan Manesh Z. The Effectiveness of Mindfulness Training on Positive and Negative Emotions, Psychological Well-Being and Cognitive Emotion Regulation in the Elderly. RJMS 2022; 29 (3) :173-183
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8726-fa.html
زرشکی اردشیر، شایگان منش زهرا. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (3) :173-183

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8726-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیله سوار، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، shayganzahra@gmail.com
چکیده:   (451 مشاهده)

زمینه و هدف: سالمندان از حساسترین گروه­های سنی جامعه محسوب می­شوند و بررسی سلامت شناختی و هیجانی آنها سزاوار توجه می­باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان بود.
روش کار: طرح مطالعه حاضر آزمایشی، از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز در سال 1400 بود. تعداد 30 سالمند به روش نمونه­گیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب و به صورت کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش(15 نفر) و گواه(15نفر) تقسیم شد. ابزار پژوهش شامل پروتکل شناخت درمانی مبتنی ذهن­آگاهی، پرسشنامه تنظیم­شناختی هیجان، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی طبسی (1383) بود.
یافته‌ها: آموزش ذهن­آگاهی بر روی عواطف مثبت و منفی در گروه آزمایش و در مرحله پس آزمون اثرگذار بوده است (اندازه اثر  65/0 و 59/0). همچنین تفاوت معناداری در متغیرهای بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دو گروه آزمایش و کنترل به دست آمد. در متغیر بهزیستی روانشناختی  اندازه اثر 41/0 و تنظیم شناختی اندازه اثر برابر با 39/0 بود.
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش آموزش ذهن­آگاهی بر عواطف مثبت و منفی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در سالمندان تاثیر مثبت و معناداری را دارد.
متن کامل [PDF 809 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb