Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.100
Clinical trials code: 01
دانش آموخته دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک،ایران ، hadighehabbasi@gmail.com
چکیده: (295 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه یکی از مهمترین دغدغههای متصدیان تعلیم و تربیت، والدین و دانشآموزان بحث یادگیری برای دستیابی به موفقیتهای تحصیلی است. هدف این پژوهش تأثیر آموزش در فضای مجازی بر تابآوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهر ساری بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع شبه آزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهر ساری در سال 1402-1401 به تعداد 1450 نفر بودند، که بهصورت تصادفی 40 نفر از دانشآموزان پایه دوازدهم متوسطه دوم انتخاب و بعد از اجرا پیشآزمون از بین40 نفر، 30 نفر که کمترین نمره را کسب کرده بودند، (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و انگیزش تحصیلی هارتر (2001) بود. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، واریانس، رگرسیون و کواریانس تک متغیره (آنکوا)) با استفاده از نرمافزارهای Spss22 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مجازی بر تابآوری تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهر ساری تاثیر دارد.
نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مجازی باعث افزایش تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهر ساری شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی