جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.124
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei Dangsarki F, Fallah V, Rasouli S E. Identifying the Components of the Integrated STEM Curriculum Model with the Cognitive Approach of Preschool Teachers. RJMS 2024; 31 (1) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8587-fa.html
زارعی دنگسرکی فاطمه، فلاح وحید، رسولی سیده عصمت. شناسایی ‌مؤلفه‌های‌ الگـوی ‌برنامه ‌درسی‌ تلفیقی STEM با‌ رویکرد ‌شناختی ‌معلمان‌ پیش ‌از‌ دبستان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-9

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8587-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Vahidfallah20@yahoo.com
چکیده:   (244 مشاهده)
زمینه و هدف: شناخت بهتر ارتباط میان رویکرد شناختی و روش‌های تلفیقی STEM در دوره پیش دبستانی منجر به دستیابی به اهداف آموزشی گردد لذا هدف این مطالعه، شناسایی ‌مؤلفه‌های‌ الگـوی ‌برنامه ‌درسی‌ تلفیقی ‌STEM با‌ رویکرد ‌شناختی ‌معلمان‌ پیش ‌از‌ دبستان بود.
روش کار: روش مطالعه آمیخته (کیفی-کمی) بود که جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه و معلمان  با سابقه در مدارس پیش دبستانی استان مازندران  در سال 1401-1402 بود که از روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع هدفمند تعداد 25 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی مطالعه، جامعه آماری شامل کلیه معلمان پیش دبستان استان مازندران به تفکیک شهرستان سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 1959 نفر از بود و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 320 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شد. از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه محقق ساخته حاصل شد که دارای 71 سوال و 8 بعد ((تشخیص نیازها، تعیین و تطبیق موضوعات، طراحی برنامه، اجرا و پیشبرد، همکاری و ارتباط با خانه، تقویت مهارت‌های اجتماعی، انعکاس و بهبود و تنوع و جذابیت)) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-v23، Smart Pls-v3.2 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان می­دهند که در سطح اطمینان %99 مقادیر t-value برای ابعاد پرسشنامه ‌الگوی برنامه‌درسی ‌تلفیقی ‌STEM با رویکرد شناختی، در خارج بازه­ی  (58/2، 58/2-) قرار دارند. لذا بین متغیر ‌الگوی برنامه‌درسی ‌تلفیقی ‌STEM با رویکرد شناختی  با همه ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بالاترین ضرایب استاندارد (705/0 و 703/0) به ترتیب مربوط به ابعاد انعکاس و بهبود و تقویت مهارت‌های اجتماعی و کم ترین مقدار مربوط به بعد همکاری و ارتباط با خانه با ضریب استاندارد (531/0) است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج نشان می‌دهند که الگوی تلفیقی STEM با رویکرد شناختی می‌تواند به عنوان رویکردی کارآمد برای تقویت ابعاد مختلف یادگیری و رشد شناختی، اجتماعی و ارتباطی کودکان مورد استفاده قرار گیرد و با بهبود برنامه‌ریزی و توجه به همکاری با خانه، می‌توان اثربخشی آن را بیشتر نیز کرد.
متن کامل [PDF 937 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb