Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC. 1400.146
Clinical trials code: 01
Hosseini S Z, Taghvaei Yazdi M, Salehi M. The Effect of Cloud Computing on Mentoring Based on the Psychological Approach in Health-Oriented Universities of Mazandaran Province. RJMS 2024; 31 (1) :1-9
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8549-fa.html
حسینی سیده زهرا، تقوایی یزدی مریم، صالحی محمد. تأثیر رایانش ابری بر منتورینگ با تکیه بر رویکرد روانشناختی در دانشگاههای سلامت محور استان مازندران. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8549-fa.html
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، M_taghvaeeyazdi@yahoo.com
چکیده: (257 مشاهده)
زمینه و هدف: هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چگونه استفاده از رایانش ابری در منتورینگ میتواند با رویکردهای روانشناختی ترکیب شود و تأثیر آن بر جنبههای روانشناختی مانند تعاملات استاد-دانشجو، انگیزههای درونی و اعتماد به نفس دانشجویان بررسی نشده است؛ لذا هدف مطالعه بررسی تأثیر رایانش ابری بر منتورینگ با تکیه بر رویکرد روانشناختی در دانشگاههای سلامت محور استان مازندران بود.
روش کار: در این مطالعه آمیخته، جامعه آماری مورد مطالعه از دو گروه تشکیل شده است که در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاههای استان مازندران به تعداد 25 نفر بود و در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی و مدیران اداری دانشگاههای استان مازندران به تعداد 1447 نفر بود که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین متغیر مکنون برونزا (رایانش ابری) با متغیر مکنون درونزا (رویکرد منتورینگ)، براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 562/0 برقرار است، همچنین به دلیل اینکه مقدار t-value (658/12) در خارج بازه (58/2 و 58/2-) قرار دارد، لذا تاثیر رایانش ابری بر رویکرد منتورینگ در سطح 99/0 معنیدار شده است.
نتیجه گیری: به طور کلی، رایانش ابری میتواند به عنوان یک ابزار کلیدی برای بهبود فرآیند منتورینگ و پشتیبانی روانشناختی دانشجویان در دانشگاههای سلامتمحور مورد استفاده قرار گیرد و به تربیت متخصصانی با اعتماد به نفس بیشتر و مهارتهای حرفهای قویتر منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی