جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 210-200 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1402.191
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi M, Sadeghi J, Akbarnataj-e Shob N, Khanmohammadi A. Comparing the Effectiveness of Self-Directed Learning Strategies and Brain-Based Learning on Academic Resilience in High School Students. RJMS 2023; 30 (5) :200-210
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8534-fa.html
عبادی مطهره، صادقی جمال، نتاج شوب نبی الله اکبر، محمدی ارسلان خان. مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :200-210

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8534-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، Jamalsadeghi48@yahoo.com
چکیده:   (509 مشاهده)
زمینه و هدف: به طور کلی از روش­های موثر در بهبود تاب­آوری تحصیلی، تاب­آوری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی می­تواند روش­هایی آموزشی اشاره داشت که به طور همزمان شناخت، رفتار، عوطف و تعاملات را در بردارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل غیر همسان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 387 دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر سوادکوه شمالی در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داده­اند. تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه کنترل 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (۲۰۰۴) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان برگرفته از دنسرو و همکاران (1979) در 8 جلسه­ی 60 دقیقه­ای و خلاصه جلسات آموزش یادگیری مغزمحور برگرفته از ﮐﺎیﻦ و همکاران (2005) در 8 جلسه 90 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه-گیری مکرر با نرم افزار SPSS18 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان متوسطه اثر دارد. آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی اثربخش­تر از آموزش یادگیری مغزمحور بود. یافته‌های این پژوهش می‌تواند تلویحات کاربردی به مشاوران ارائه دهد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مقاله، فرضیه بین اثربخشی راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی در دانش­آموزان متوسطه تفاوت وجود دارد، تائید شد. اما آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی اثربخش­تر از راهبردهای یادگیری خودگردان بود.
 
متن کامل [PDF 862 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb