Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.BABOL.REC.1402.191
Clinical trials code: 0
Ebadi M, Sadeghi J, Akbarnataj-e Shob N, Khanmohammadi A. Comparing the Effectiveness of Self-Directed Learning Strategies and Brain-Based Learning on Academic Resilience in High School Students. RJMS 2023; 30 (5) :200-210
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8534-fa.html
عبادی مطهره، صادقی جمال، نتاج شوب نبی الله اکبر، محمدی ارسلان خان. مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تابآوری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :200-210
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8534-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، Jamalsadeghi48@yahoo.com
چکیده: (509 مشاهده)
زمینه و هدف: به طور کلی از روشهای موثر در بهبود تابآوری تحصیلی، تابآوری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی میتواند روشهایی آموزشی اشاره داشت که به طور همزمان شناخت، رفتار، عوطف و تعاملات را در بردارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل غیر همسان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 387 دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر سوادکوه شمالی در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادهاند. تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه کنترل 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (۲۰۰۴) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان برگرفته از دنسرو و همکاران (1979) در 8 جلسهی 60 دقیقهای و خلاصه جلسات آموزش یادگیری مغزمحور برگرفته از ﮐﺎیﻦ و همکاران (2005) در 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازه-گیری مکرر با نرم افزار SPSS18 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان متوسطه اثر دارد. آموزش یادگیری مغزمحور بر تابآوری تحصیلی اثربخشتر از آموزش یادگیری مغزمحور بود. یافتههای این پژوهش میتواند تلویحات کاربردی به مشاوران ارائه دهد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مقاله، فرضیه بین اثربخشی راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تابآوری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه تفاوت وجود دارد، تائید شد. اما آموزش یادگیری مغزمحور بر تابآوری تحصیلی اثربخشتر از راهبردهای یادگیری خودگردان بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی