Research code: نویسندگان متعهد می شوند کد اخلاق تا زمان چاپ به نشریه ا
Ethics code: IR.SSRC.REC.1402.321
Clinical trials code: نویسندگان متعهد می شوند کد اخلاق تا زمان چاپ به نشریه ا
گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، keivannorozy@gmail.com
چکیده: (824 مشاهده)
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک جلسه تمرینات مشاهده مستقیم، آینه و خودکنترلی مربی بر یادگیری توالی حرکتی حرکات فرم با استفاده از ارزیابی سنسور کینکت بود.
روشکار: تعداد 30 زن مبتدی و 30 زن ماهر در حرکات فرم با دامنه سنی 18 تا 30 به صورت در دسترس انتخاب و هرکدام از دسته ها به طور تصادفی در سه گروه 10 نفره مشاهده مستقیم مربی، مشاهده مربی در آینه و مشاهده خودکنترلی تقسیم شدند. تمرینات شامل یک جلسه یک ساعته آموزش حرکات فرم جدید از مجموعه حرکات مورزون کینکت بود که توسط مربی به سه روش مشاهده مستقیم، آینه و خودکنترل به شرکتکنندگان آموزش داده شد. ارزیابی عملکرد توالی حرکتی در مراحل اکتساب، یادداری و ماندگاری از طریق سنسور کینکت ارزیابی شد (بالاترین امتیاز=100).
یافته ها: نتایج نشان داد همه گروه های پژوهش اکتساب معنی داری نشان دادند (50<M؛ 05/0≥P) و عملکرد آنها در آزمون های یادداری و ماندگاری حفظ شد (05/0<P). گروه های ماهر به طور معنی داری بهتر از گروه های مبتدی عمل کردند (05/0≥P). همچنین گروه های خودکنترل در همه مراحل ارزیابی نسبت به گروه های دیگر عملکرد بهتری داشتند (05/0≥P).
نتیجه گیری: بنابراین، خودکنترلی کردن تمرینات مشاهده ای سبب بهبود یادگیری یک توالی حرکتی جدید در فراگیران حرکات فرم می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی ورزش