جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 117-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.243
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nayebzadeh P, Tajalli P, Mohammad Ismaeil E, Ramezani A. The Role of Gender and Birth Order in Cognitive, Physical-Motor, Language, Learning and Social-Behavioral and Emotional Skills of 1-2 Year Old Children in Tehran. RJMS 2023; 30 (5) :108-117
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8189-fa.html
نایب زاده پرستو، تجلی پریسا، محمد اسماعیل الهه، رمضانی احمد. نقش جنسیت و ترتیب تولد در مهارت‌های شناختی، جسمی- حرکتی، زبان، یادگیری و اجتماعی- رفتاری و هیجانی کودکان 1 تا 2 سال شهر تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :108-117

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8189-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، ، P_tajali@yahoo.com
چکیده:   (567 مشاهده)
زمینه و هدف: مهم‌ترین دوران رشد مغزی کودک دو سال اول زندگی است که نقش فراوانی بر عملکرد ذهنی، جسمی، روانی، اجتماعی کودک دارد. مطالعه نقش جنسیت و ترتیب تولد در استانداردهای رشدی نقش زیادی در تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت درباره کودکان دارد. با استنباط از مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهش می‌توان اظهار کرد که نقش ویژگی‌های جمعیت شناختی در استانداردهای رشدی کودکی حائز اهمیت است و تاکنون به این حیطه کمتر توجه شده است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش جنسیت و ترتیب تولد در مهارت‌های شناختی، جسمی-حرکتی، زبان، یادگیری و اجتماعی- رفتاری- هیجانی کودکان بود.
روش کار: جامعه آماری شامل تمام کودکان سنین 2-1 و والدین آن‌ها در شهر تهران بود. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و ماتریسی بوده و نمونه‌ها از پنج منطقه جغرافیایی انتخاب شدند. حجم نمونه شامل 500 کودک 2-1 سال بود؛ که برای هر حیطه 100 کودک در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات ابزار محقق ساخته‌ای است که از استانداردهای رشدی چندین ایالت آمریکا مانند استانداردهای رشدی واشنگتن (2012) استانداردهای رشدی نبراسکا (2018) و مطالعات انجام‌شده در ایران استفاده‌شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد ترتیب تولد به‌صورت معناداری در مهارت‌های شناختی، ویژگی‌های هیجانی-رفتاری-اجتماعی و زبان و سوادآموزی دختران و پسران نقش دارد؛ اما جنسیت نقش معناداری نداشت.
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد ترتیب تولد فرزندان به‌صورت معناداری در مقیاس‌های شناخت، هیجانی رفتاری اجتماعی و زبان نقش دارد. درباره‌ی ترتیب تولد و اثرات اندازه خانواده نظریه‌ها و فرضیه‌های مختلفی مطرح‌شده است که به آن‌ها اشاره می‌شود. یافته‌های پژوهش می‌تواند در تصمیم‌گیری و قضاوت درباره‌ی کودکان مورداستفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1249 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb