Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.071
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، (نویسنده مسئول) ، rusefi@yahoo.com
چکیده:   (188 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت استفاده از مدیران جوان در ساختار سلسله مراتب مدیریت در دانشگاه­های استان مازندران بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی(کیفی- کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل (خبرگان دانشگاهی، اعضای هیئت‌علمی و مدیران دانشگاهی) جهت اتفاق نظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر تعیین شد. و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاه­های استان مازندران بود. در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفرتعیین شد. روش نمونه­گیری در بخش کمی به روش نمونه­گیری خوشه­ای بود.  روش جمع­آوری اطلاعات به ­روش کتابخانه­ای، و ابزار اندازه­گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته، که سؤالات آن برگرفته از داده­های حاصل از مصاحبه بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و 2. محتوایی انجام شد، در روش صوری پرسشنامه در اختیار گروهی از خبرگان قرار گرفت و در روش محتوایی محاسبات مربوط به ضرایب AVE و CR مربوط به پایایی ترکیبی گویه­های پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. هم­چنین به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS22 و lisrel استفاده شده‌ است. یافته­ها نشان داد که 73 درصد الگوی استفاده از مدیران جوان در ساختار سلسله مراتب مدیریت در دانشگاه­های استان مازندران به ابعاد و مولفه­های آن که شامل(1.رسمیت­گرایی، 2. ساختار سازمانی، 3. تمرکز، 4. پیچیدگی، 5. طبقه بندی ، 6. تصریح رویه­ای)، می­باشد، وابسته است. که این ابعاد می­توانند الگوی استفاده از مدیران جوان در ساختار سلسله مراتب مدیریت در دانشگاه­ای استان مازندران را تبیین و پیش بینی کنند. با توجه به نتابج بدست آمده پیشنهاد شد که دانشگاه­های استان مازندران در راستای تحقق این مقولات گام­به­گام و به تدریج با توجه به یک نقشه راه و برنامه استراتژیک درازمدت عمل نمایند و به­منظور جامه عمل پوشاندن آن تدوین یک برنامه عملیاتی ضرورت دارد. داشتن رویکرد پارادایمی با نگاه بومی و منطقه­ای نیز به تحقق آن کمک می­کند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیران جوان، سلسله مراتب، مدیریت
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb