جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.194
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valinia Pasha H, Zameni F, Enayati T. Presenting the Development Model of Higher Medical Education in the Process of Globalization. RJMS 2023; 30 (7) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8066-fa.html
ولی نیا پاشا حنیفه، ضامنی فرشیده، عنایتی ترانه. ارائه مدل توسعه آموزش عالی پزشکی در روند جهانی شدن. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-8

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8066-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (421 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر موضوع توسعه و جهانی شدن یکی از مباحث مهم محافل دانشگاهی بوده و دانشگاه از مهمترین اجزای نهاد آموزش و از مهمترین عوامل شکل دهی جهان آینده تلقی می­شوند. هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه آموزش عالی پزشکی در روند جهانی شدن بود.
روش کار: روش تحقیق آمیخته بود، جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان، صاحب‌نظران، متخصصان و افراد کلیدی مبحث آینده­پژوهی و توسعه آموزش عالی، در بخش­های تعیین پیشران­های نهایی و راهبردی، گروهی از خبرگان و متخصصان مرتبط با موضوع و در بخش کمی اعضاء هیئت علمی در مراکز آموزش عالی استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3675 نفر بودند. در بخش­های کیفی با روش نمونه­گیری گلوله برفی تعداد 15 خبره، تعیین پیشران­های نهایی با روش هدفمند 20 خبره، کمّی با روش طبقه­ای نسبی 348 نفر و تعیین پیشران­های راهبردی با روش هدفمند 25 نفر انتخاب شدند. داده­ها در بخش­های کیفی از طریق روش تحلیل محتوا با مصاحبه، کمی از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری با پرسش‌نامه 115 گویه‌ای، تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل مطالعه دارای بیست و شش مؤلفه به شرح توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فناوری، آموزشی و سازمانی بوده و نتایج بخش کمّی نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفه­های مدل پژوهش، مورد تأیید واقع شدند.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان داشت که در راستای جهانی شدن دانشگاه­های علوم پزشکی اید به تمام عوامل موثر بر جهانی شدن توجه داشت تا به اهداف نظام عالی آموزشی دست یافت.
 
واژه‌های کلیدی: توسعه، آموزش عالی، پزشکی، جهانی شدن
متن کامل [PDF 509 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb