Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.194
Clinical trials code: 01
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده: (421 مشاهده)
زمینه و هدف: در سالهای اخیر موضوع توسعه و جهانی شدن یکی از مباحث مهم محافل دانشگاهی بوده و دانشگاه از مهمترین اجزای نهاد آموزش و از مهمترین عوامل شکل دهی جهان آینده تلقی میشوند. هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل توسعه آموزش عالی پزشکی در روند جهانی شدن بود.
روش کار: روش تحقیق آمیخته بود، جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان، صاحبنظران، متخصصان و افراد کلیدی مبحث آیندهپژوهی و توسعه آموزش عالی، در بخشهای تعیین پیشرانهای نهایی و راهبردی، گروهی از خبرگان و متخصصان مرتبط با موضوع و در بخش کمی اعضاء هیئت علمی در مراکز آموزش عالی استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3675 نفر بودند. در بخشهای کیفی با روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 15 خبره، تعیین پیشرانهای نهایی با روش هدفمند 20 خبره، کمّی با روش طبقهای نسبی 348 نفر و تعیین پیشرانهای راهبردی با روش هدفمند 25 نفر انتخاب شدند. دادهها در بخشهای کیفی از طریق روش تحلیل محتوا با مصاحبه، کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با پرسشنامه 115 گویهای، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل مطالعه دارای بیست و شش مؤلفه به شرح توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فناوری، آموزشی و سازمانی بوده و نتایج بخش کمّی نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفههای مدل پژوهش، مورد تأیید واقع شدند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که در راستای جهانی شدن دانشگاههای علوم پزشکی اید به تمام عوامل موثر بر جهانی شدن توجه داشت تا به اهداف نظام عالی آموزشی دست یافت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی