جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1400.210
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehraban R, Hosseini Nasab S D, Alivandi Vafa M. Comparing the Effectiveness of Education Based on Emotion Regulation and Mindfulness on Self-Control of Female Students with Low Academic Performance. RJMS 2024; 31 (1) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7825-fa.html
مهربان رقیه، حسینی نسب سیدداود، علیوندی وفا مرضیه. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی ‌بر تنظیم‌ هیجان ‌و ذهن‌آگاهی بر خودکنترلی دانش‌آموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-9

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7825-fa.html


استاد، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، d.hosseininasab@iaut.ac.ir
چکیده:   (210 مشاهده)
زمینه و هدف: خودکنترلی یکی از عوامل مهم روانشناسی می‌باشد که بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مؤثر است لذا هدف از این تحقیق، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی ‌بر تنظیم‌ هیجان ‌و ذهن‌آگاهی بر خودکنترلی دانش‌آموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی بود.
روش کار: طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره اول متوسطه شهر تبریز تشکیل می‌داد و از میان آن‌ها 75 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مقیاس خودکنترلی تانجی (2004) بود. بسته آموزش تنظیم هیجان و بسته آموزش ذهن آگاهی به مدت دو ماه و هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه به طول انجامید و در این مدت گروه کنترل در هیچ مداخله‌ای شرکت نداشت. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر هر دو روش آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر خودکنترلی تأیید شد، ولی بین اثربخشی این دو روش تفاوت معناداری در دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد استفاده از روش‌های تنظیم هیجان و ذهن آگاهی می‌تواند در افزایش خودکنترلی دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین موثر باشد لذا استفاده از این روش‌ها در عملکرد تحصیلی کمک کننده می‌باشد.
متن کامل [PDF 544 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb