Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1400.210
Clinical trials code: 01
استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، d.hosseininasab@iaut.ac.ir
چکیده: (143 مشاهده)
مقدمه و هدف: خودکنترلی یکی از عوامل مهم روانشناسی میباشد که بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مؤثر است لذا هدف از این تحقیق، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان و ذهنآگاهی بر خودکنترلی دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی بود.
روش کار: طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره اول متوسطه شهر تبریز تشکیل میداد و از میان آنها 75 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاس خودکنترلی تانجی (2004) بود. بسته آموزش تنظیم هیجان و بسته آموزش ذهن آگاهی به مدت دو ماه و هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه به طول انجامید و در این مدت گروه کنترل در هیچ مداخلهای شرکت نداشت. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که تأثیر هر دو روش آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر خودکنترلی تأیید شد، ولی بین اثربخشی این دو روش تفاوت معناداری در دو گروه مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد استفاده از روشهای تنظیم هیجان و ذهن آگاهی میتواند در افزایش خودکنترلی دانش آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین موثر باشد لذا استفاده از این روشها در عملکرد تحصیلی کمک کننده میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی