Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.141
Clinical trials code: 01
Ahangar Darabi M, Khatir Pasha K, Yousefi Saeed Abadi R. Explaining the Role of Academic Growth Centers in Mazandaran Province in Order to Develop Academic Research with an Entrepreneurial Approach. RJMS 2023; 30 (5) :237-275
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7817-fa.html
آهنگر دارابی مهدی، خطیر پاشا کیومرث، یوسفی سعید آبادی رضا. تبیین نقش مراکز رشد دانشگاهی استان مازندران به منظور توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :237-275
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7817-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده: (620 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه توسعه پژوهشهای دانشگاهی در راستای کارآفرینی باید باشد و در این راستا مراکز رشد دانشگاهی نقش ویژهای دارند، بنابراین هدف پژوهش بررسی نقش مراکز رشد دانشگاهی به منظور توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران بود.
روش کار: جامعه آماری بخش کیفی متخصصان، خبرگان و صاحب نظران حوزه کارآفرینی دانشگاهی در مازندارن به تعداد 25 نفر بودند و براساس قانون اشباع به تعداد 15 نفر تعیین و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از میان کلیه کارکنان شرکتهای فعال در مراکز رشد در دانشگاههای استان مازندران به تعداد 681 نفر بر اساس فرمول کوکران تعداد 246 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته انکوباتورهای دانشگاهی و توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی شهرابی (1398) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که روابط بین تاثیر نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر توسعه پژوهشهای دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران تأیید شد و بین کلیه متغیرها همبستگی معنیداری وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که مجموعه مدیریت دانشگاه باید به مراکز رشد دانشگاهی توجه ویژه داشته باشد تا این مراکز با توجه به امکانات ویژه علمی و نزدیکی به مراکز صنعتی و تجاری به عنوان یک نهاد حمایتی و تسهیل کننده به شرکتهای نوپا و رشد بنگاههای کوچک و متوسط دانش بنیان را تسهیل و تسریع کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی