Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.147
Clinical trials code: 01
Jafari O, Jalali Rad A, Sadati Waleh Mozoui F A, Mehrdadi M, Rezaei Rad M. Investigating the Relationship between the Dimensions of Online Education on Mental Health and Psychological Well-Being. RJMS 2024; 31 (1) :1-8
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7660-fa.html
جعفری ام کلثوم، جلالی راد آیدا، ساداتی وله موزوئی فاطمه السادات، مهردادی معصومه، رضایی راد مجتبی. بررسی رابطه بین ابعاد آموزش در فضای مجازی بر سلامت روان و بهزیستی روانشناختی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7660-fa.html
استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Mojtabarezaeirad@yahoo.com
چکیده: (619 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبود سطح سلامت روان و ذهن دانش آموزان همیشه مورد توجه برنامهریزان آموزشی بوده است و از آنجاییکه بخاطر شیوع بیماری کووید-19 آموزش مجازی توسعه یافت؛ لذا هدف مطالعه بررسی رابطه بین ابعاد آموزش در فضای مجازی بر سلامتروان و بهزیستی روانشناختی بود.
روش کار: تحقیق حاضر از منظر روش گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستان (پایهی سوم تجربی) شهر بهشهر بود که در سال 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد آمار اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر برابر با 210 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان تعداد 136 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه بود. تمامی روند تجزیه و تحلیل تحقیق، در غالب نرمافزار SPSS نسخه 20 و PLS نسخه 3 انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشانداد که بین ابعاد آموزش در فضای مجازی بر سلامتروان و بهزیستی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد بهطوری که آموزش مجازی بر سلامتروان تأثیری به میزان 805/0 و بر بهزیستی روانشناختی تأثیری به میزان 745/0 دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص گردید که بین فضای آموزشی مجازی و سلامت ذهن و روان دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد و آموزش مجازی میتواند ظرفیتهای مطلوبی در جهت بهبود سلامت روان و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان را ایجاد میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی