Research code: مقاله مستخرج از رساله دكتري است
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.005
Clinical trials code: 1
Asali Nabati M, Babakhani N, Dortaj F. Explaining Academic Motivation Based on Perception of Parenting Styles, and Socioeconomic Status Mediated by Achievements Goals in Female Students. RJMS 2023; 30 (5) :275-284
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html
عسلی نباتی محبوبه، باباخانی نرگس، درتاج فریبرز. تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :275-284
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7322-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، babakhani@riau.ac.ir
چکیده: (341 مشاهده)
زمینه و هدف: اشتیاق از مهمترین مؤلفه هایی است که بهعنوان سرمایهی روانی دانشآموزان تعریف می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اقتصادی اجتماعی با میانجیگری اهداف پیشرفت بود.
روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی حاضر که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه رشتههای نظری شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 (با توجه به حجم بالای جامعه) تعداد 385 نفر و با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی پینریچ (1991)، پرسشنامه ادراک از سبکهای تربیتی والدین گرولنیک، دسی و رایان (1997)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و موریاما (2008) و پرسشنامه محقق ساخته پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری شد. نهایتا از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که ادراک از سبکهای تربیتی والدین، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و اهداف پیشرفت به صورت مستقیم قادر به تبیین اشتیاق تحصیلی بودند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان عنوان کرد که اشتیاق تحصیلی از اثر توامان و همافزای متغیرهای خانوادگی- محیطی (ادراک از سبکهای تربیتی والدین و پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و شناختی (اهداف پیشرفت) برخوردار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی