جلد 29، شماره 3 - ( 3-1401 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 144-134 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.134
Clinical trials code: 123653

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi R, Rasekh N, Nik Ravan M, Khakcar G. Provide Treatment Strategies Based on Psycho-Individual Mechanisms Affecting Psychological Competence and Individual Creativity. RJMS 2022; 29 (3) :134-144
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7076-fa.html
صادقی رحمان، راسخ نازنین، نیک روان محمد، خاکسار غلامرضا. ارائه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی مؤثر بر توانمندی روان‌شناختی و خلاقیت فردی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (3) :134-144

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7076-fa.html


استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران ، n.rasekh6663@gmail.com
چکیده:   (1231 مشاهده)
زمینه و هدف: توانمندی روان‌شناختی و خلاقیت فردی  از جمله عوامل مهم در بهبود عملکرد شغلی محسوب می شود و راهکارهای بهبود و ارتقاء آن بسیار حائز اهمیت و شایان توجه است و لذا هدف از پژوهش حاضر ارائه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی مؤثر بر توانمندی روان‌شناختی و خلاقیت فردی بود.
روش­ کار: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد آمیخته(کیفی- کمی) می­باشد. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، توصیفی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعه­ی آماری در بخش کیفی شامل نخبگان حوزه روان­شناسی سازمانی و مدیران منتخب ادارات ورزش و جوانان می­باشد(نمونه گیری هدفمند) که مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (10 نفر). جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان البته به‌ جز کارکنان خدماتی در سال 1399است. جامعه آماری برابر با 890 نفر و تعداد نمونه برابر 500 نفر که از این تعداد 485 پرسشنامه به‌صورت صحیح عودت داده شد. در این پژوهش از پرسشنامه راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی، محقق ساخته و برگرفته از مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان، پرسشنامه توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) استفاده شد.
یافته‌ها: مقدارتی هر دو رابطه موجود در مدل پژوهش بیشتر از 58/2 می­باشند بنابراین در سطح 99/0، راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی بر خلاقیت فردی و توانمندسازی روان‌شناختی تأثیرگذار است.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می­گردد از راهکارهای درمانی مبتنی بر سازوکارهای روانی- فردی به‌منظور توانمندسازی و خلاقیت فردی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 533 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb