جلد 27، شماره 12 - ( 12-1399 )                   جلد 27 شماره 12 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Mirazizi M R, Kamali N, Dawodi R. Investigating the Effective Factors on Total Quality Management in Universities. RJMS 2021; 27 (12) :23-31
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6680-fa.html
محمدی میرعزیزی محمدرضا، کمالی نقی، داودی رسول. بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه‌ها. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (12) :23-31

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6680-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، mohammadia5555@gmail.com
چکیده:   (2000 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی از جمله دانشگاه فرهنگیان زمانی می‌توانند در انجام مدیریت کیفیت فراگیر موفق شوند که ابتدا نسبت به شناسایی مؤلفه‌های شرایط مطلوب استقرار مدیریت کیفیت فراگیر اقدام نماید که در این زمینه پژوهشی یافت نشد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل علّی و مؤثر بر استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه‌ها که به صورت مطالعه موردی در دانشگاه فرهنگیان در سال 99-1398 انجام گردید.
روش کار: روش ﭘﮋوﻫﺶﻛﻴﻔﻲ مبتنی بر رویکرد ﻧﻈﺮﻳﺔ داده ﺑﻨﻴﺎد بوده است. در اﻳﻦ پژوهش جامعه آماری شامل صاحب‌نظران و اساتید حوزه مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان کشور بودند که از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 14 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مهم­ترین عوامل علّی و مؤثر حاکم بر سازمان، رضایت مشتری، رشد حرفه­ای معلمان، نوآوری در سازمان، اعتماد و مشارکت سازمانی جهت استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان می‌باشند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش در بخش شرایط علّی، رضایت‌مندی مشتری از طریق الزام مسئولیت پذیری و پاسخگویی، الزام اخلاقی، الزام رقابتی در راستای رضایت مشتری و الزام حرفه‌ای در ارتباط با رضایت مشتری و رشد حرفه ای معلمان از طریق کاهش فرسودگی شغلی معلمان و رشد حرفه‌ای، ارتقای حرفه‌ای، روابط و تعاملات صمیمانه در بین معلمان و نوآوری در سازمان از طریق نو بودن ساختار دانشگاه فرهنگیان، شیوه‌های نوین مدیریت، ارتقای یادگیری گروهی، آیندهنگری و بهبود مداوم و کاهش هزینه‌های توسعه و زمان و اعتماد و مشارکت سازمانی از طریق روابط صمیمانه بین دانشجو- معلمان با یکدیگر، اعتماد و مشارکت سازمانی، تشریک مساعی و مدیریت منعطف به دست می‌آید.
 
متن کامل [PDF 705 kb]   (484 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb