زمینه و هدف: نظامهای آموزشی به منظور دستیابی به هدف والای خود، یعنی تعلیم و تربیت انسانها، مستلزم برخورداری از معلمان تلاشگر، دلسوز و متعهد می باشند. معلمان متعهد با داشتن التزام عملی و احساس مسؤولیت، وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده و موجب افزایش کارایی، اثربخشی و بهرهوری نظام آموزشی میشوند. مقاله حاضر بخشی از یک مطالعه وسیعتر است که به منظور بررسی دیدگاه و تجربیات اعضای هیات علمی پرستاری و مامایی در خصوص تعهد سازمانی انجام شده است. روش بررسی: با 34 تن از اعضای هیات علمی شاغل در دانشکدههای پرستاری و مامایی شهر تهران مصاحبههای نیمه ساختار یافته بعمل آمد. دادهها مطابق رویکرد «نظریه پایه» استراوس و کوربین(1998) تحلیل شدند. یافتهها: در این مقاله، مقولههایی بحث میشوند که در ارتباط با تجربه و دیدگاه اعضای هیات علمی از تعهد سازمانی است. این مقولهها شامل انجام وظیفه، مسؤولیتپذیری، عشق ورزیدن به کار، از خود مایه گذاشتن، موثر و پویا بودن و هم و غم دانشجو را داشتن است. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه، مدیران آموزشی را به شناخت بیشتر از مربیان و آنچه که درک آنها از تعهد سازمانی است، قادر میسازد. این امر ممکن است به طور غیر مستقیم به طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای آموزشی کمک نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |